tisdag 18 oktober 2011

What the Duck!

Utvecklingen inom användarvänligheten går raskt framåt. Inte minst ser vi det i våra smartphones och läsplattor som är snabba att starta upp och fungerar precis som man tänkt sig...eller åtminstone nästan. Jag brottas varje dag med ett problem och det är iPhones autokorrekt-funktion som ställer till det. Jag blir lite fundersam över hur ett företag som satsar allt på att skapa just enkla och logiska system inte lyckas hitta ett sätt som möjliggör att lägga in ord som telefonen/iPaden inte känner till eller har i sin ordlista. Istället envisas den med att försöka finna helt horibla förslag som ingen känner till, innovativt kanske en del skulle säga...dumt säger jag. För jag förstår inte varför jag inte får lägga in ordet Blåbärsris utan enligt iPhone så ska jag skriva Blänärsris, ett ord som inte ens existerar i svenska vokabulären.

Det kan tyckas vara ett enkelt och litet problem men faktum är att denna funktion kan ställa till det rejält, inte minst i kommunikationen mellan människor som inte känner varandra så väl kanske. Nu finns en rätt utbredd medvetenhet om detta bland unga så det kanske inte är ett problem som är livsavgörande men ett rätt onödigt sådant.

Så snälla Apple...om ni ska utveckla något häftigt...fixa en korrekt ordlista och en funktion som låter oss lägga in nya ord, något som alla andra smartphones idag har och som faktiskt fungerar. Pedagogik före teknik tack!

För den som vill ha lite humor så rekommenderas sajten Damn You Auto Correct!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.