onsdag 15 februari 2012

Behöver vi få Facebook-vishet (Wisdom)

Jag har under några dagar testat tjänsten Wisdom som beskriver sig som A Social Intelligence App for Facebook. Poängen med denna är att jag kan få en grym koll på vilka inlägg i mina nätverk på Facebook (såväl som hela Facebook) som är mest populära, hur många ord jag i snitt skriver per inlägg samt allt annat som du önskar veta. Jag vet inte om vi kan kalla detta att bli mer vis som namnet Wisdom spelar på utan det vi får är statstik och det i överflöd. Jag får en koll på mina vänner på Facebook som jag egentligen inte vill ha för vi tappar helt plötsligt fokus på vad Facebook en gång handlade om, dvs att kommunicera och interagera med varandra. Nu blir Facebook med en stark koppling till affärssektorn ett så tydligt verktyg för att kunna nyttja befintlig information om oss själva för att rikta reklam eller annan information. Än värre är om man kan med dessa verktyg identifiera politisk hållning eller religiös uppfattning. Vi har alla hört talas om detta men det blir så tydligt då vi själva kommer över informationen på detta sätt som Wisdom nu erbjuder alla användare av Facebook.

Jag har sagt det förut men det är värt att upprepas...det är vi som är produkten...tro inget annat.

Nedan visas en skärmdump av programmet som finns dels integrerat i Facebook om man aktiverar det men kan även nyttjas via en iPhone eller iPad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.