Visar inlägg med etikett Microsoft. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Microsoft. Visa alla inlägg

tisdag 27 juni 2017

Vi har inte nått gränsen ännu...men vi närmar oss

Vi tar bilder som aldrig förr, vi taggar varandra och finns med i oändligt många sammanhang. Vi kan dras in i debatter som vi inte vill vara med i och på olika sätt bli förknippade eller publicerade på ställen där vi helst inte vill vara. Inget nytt alltså...ni känner alla igen situationen. Det hela började som en längtan i att bli sedd, nu är flera sedda men på fel sätt, på fel ställe eller i fel kontext. Vi vet inte längre var vi blir publicerade, jag har själv varit med om att jag blivit filmad som lärare vid tillfällen då man helst inte vill bli dokumenterad.

Lösningen på detta är det uppenbara och självklara, dvs. filma eller ta inte bilder utan att fråga. Dra inte in människor i en debatt utan att fråga om personen ifråga verkligen vill bidra till samtalet. Tyvärr fungerar vi inte längre så att vi har etiska spärrar som låter oss agera korrekt utan vi väljer den enkla vägen, fråga inte, eller fråga i bästa fall i efterhand.

Om nu inte vår moral sätter gränser så måste då tekniken försöka att lösa problemen. Ett sådant exempel är AVGs Innovation Labs som arbetar på olika lösningar för att slippa bli publicerad online. Bland annat har de tagit fram en programvara  som går under namnet Donotsnap som gör att om jag har ett särskilt märke på mina kläder så skall de tjänster som har denna programvara se till att personer inte kommer med i de bilder som publiceras, se exempel bild nedan:

Mig veterligen har ingen adopterat denna lösning ännu (rätta mig om jag har fel). Det beror säkert på flera orsaker, bland annat att själva poängen för många skulle försvinna med sociala medier, en annan nackdel är den, vem vill gå omkring med ett märke på kläderna på detta sätt? Poängen enligt företaget är:

"The philosophy behind Do Not Snap is that Snapchat—or any social media—should automatically recognize when a user doesn’t want their image shared, and take action on it. This is a realistic ambition, as we demonstrated in a prototype earlier this year."


AVG Innovation Labs arbetar med andra lösningar som t.ex. glasögon som gör att jag inte kan taggas automatiskt på t.ex. Facebook, se AVG Invisibilty Glasses .

Ingen av deras lösningar verkar ha slagit igenom ännu, men det är ett tecken i tiden. Vi kommer alltmer behöva kämpa för att få behålla (eller återta) vår integritet och här står vi vid ett vägskäl, mellan de stora drakarna som bara vill ha mer av oss (Google, Facebook, Apple, LinkedIn, Twitter, Microsoft mfl) och vårt innersta, vår själ och rätten till att få välja. Det kanske mest viktiga i detta är att om möjligt kunna lyfta den etiska diskussionen till ett högre plan, att förstå de enkla reglerna att har du inget snällt att säga, säg inget då. Har du inget bra att del, dela det inte. Så enkelt...men ändå så svårt. Det kommer aldrig någon teknik att kunna fixa åt oss... . Jag tror inte att vi har nått gränsen ännu för hur folk kommer att hängas ut, publiceras eller trakasseras, men vi börjar närma oss ett digitalt offentligt rum som blir alltmer oroande.




fredag 9 juni 2017

Gratis är inte alltid ett bra alternativ, det kan bli riktigt dyrt!

Inte sällan har skolorna rätt begränsat med medel och i och med digitaliseringen tänker vi att det går att göra saker och ting billigare. Inte minst när det gäller våra digitala lärmiljöer där skolor kan nyttja Google Classroom eller Office365 kostnadsfritt. Så skönt att slippa upphandla dyra lärplattformar och istället komma igång omgående samt till en låg kostnad. Det enda som kostnader är integrering med befintliga elevsystem (vilket i sig kan bli kostsamt) samt utbildning av pedagoger. Det finns dock ett problem som så tydligt visat sig under våren 2017 när det gäller Office365.

Men innan problemen så bör vi förstå skillnaden mellan upphandling och gratismodeller. När en kommun eller skola upphandlar en plattform så ställer vi krav. Dessa krav svarar företagen ifråga på och vid ett eventuellt avtal så kommer köpare och säljare överens om kraven inte möts eller förändras. Som köpare har jag möjlighet att ställa krav på leverantören. Värre är det när det gäller t.ex. Office365. Microsoft har inga större krav på sig att leverera annat än det man önskar att leverera. Givetvis måste det finnas ett avtal som gäller inom ramen för EU-lagstiftning och integritetsperspektivet men i övrigt så är man helt i händerna på leverantören. Upphandling kostar...men i bästa fall får man det man betalar för.

Microsoft gick ut för en tid sedan med att erbjuda Microsoft Classroom till skolor och flera skolor och lärare har lagt ned mycket tid på att nyttja detta verktyg för pedagogisk verksamhet. Nu väljer dock Microsoft att inte längre utveckla Classroom utan istället fokusera på deras nya kommunikationsplattform Teams. Teams är riktigt bra men är i dagsläget inte en ersättare för Classroom. Däremot kommer en utvecklad version av Teams som kommer att gå under namnet Teams for Education. Det kan säkert bli bra men det som är bekymrande är Microsofts hopplösa famlande hit och dit utan tydligt riktning där man hoppar från en lösning till en annan. När skall Microsoft förstå (och många andra företag) att man drar undan mattan totalt för de pedagoger som valt att investera i tid och förtroendekapital i Classroom? Hur skall överhuvudtaget Microsoft kunna fungera som en stabil partner när förändringar sker mycket snabbt?

Om digitaliseringen i skolan ska fungera måste det finnas partners man kan lita på och det är inte underligt att en del länder väljer att ha en och samma plattform för samtliga skolor, just för att förhindra att ovanstående sker. Företagens godtyckliga hanterande av sina lösningar skapar förvirring och missnöje hos användarna och för de lärare som redan innan var kritisk till IT i skolan lär Microsofts märkliga beteende spä på ointresset.

Gratis låter bra, men för de som nu lagt ned tid och resurser på att arbeta med Microsoft Classroom kommer det att bli en dyr nota.

För den som är intresserad av att följa denna fråga rekommenderas att följa Facebookgruppen Office365 i skolan som är en öppen grupp där denna fråga just nu diskuteras.

Är du själv drabbad av detta beslut, skriv gärna en kommentar.

tisdag 19 juli 2011

Microsoft satsar i USA på "next-generation learning models"

Det är märkligt...spel påverkar oss på ett underligt sätt. Vem har inte spelat ett spel och lärt sig av misstagen man gör för att kunna komma upp på en högre nivå? Vem har inte tragglat samma moment om och om igen bara för att till slut knäcka nivån för att fortsätta på samma sätt på nästa nivå. Vad är det som driver oss framåt i detta. På 90-talet fick jag av en känd stiftelse den enkla frågan: "Hur kan det komma sig att vi satsar 100-tals miljoner på att utveckla pedagogiska spel för skolan som påminner om de mest populära spelen på marknaden men trots detta som ägnar barnen bara tio minuter åt dessa medan de kan sitta dag och natt framför de kommersiella spelen?" Givetvis kunde jag inte svara på den frågan då, ej heller nu. Vad är det som gör att vi kan lägga så mycket tid på att spela spel men inte lägga samma tid på att "lära" oss saker i skolan? Frågan kanske är felställd eller kanske är dessa två olika former av lärande inte jämförbara...eller så är de det. Jag läser med intresse om Microsofts satsning i USA där man investerar 15 miljoner dollar dels på att beforska just frågan ovan men även att utbilda 150 000! lärare. Microsoft har en bra inställning till datorernas funktion och ser dem som en viktig grund men är medvetna om att man måste lyfta blicken från datorerna till att se på vad som egentligen sker i lärandets alla former. Detta skriver Microsofts ansvarige inom utbildning, Anthony Salcito om efter sin resa till bland annat Sverige, han noterade att fokus i Sverige ligger väl mycket på hårdvara och program framför pedagogik, något som jag tyvärr också sett allt för många gånger, se Salcitos blogginlägg.

Jag önskar att vi ser liknanden forskningssatsningar även i Sverige och det är bra när företag som Microsoft mfl. faktiskt satsar stora medel på forskning. Givetvis finns det ett annat syfte i alla företags satsningar och det handlar klart om expansion, men expansion förutsätter kunskap och kunskap kan aldrig vara något negativt. Sen är det upp till oss att förvalta denna kunskap och därefter gör vi våra val.

torsdag 3 mars 2011

Copyright är inte längre positivt laddat Microsoft!

Jag följer och tar del av mycket av det som skrivs och sägs om en-till-en satsningar och det är många som vill göra sina röster hörda, en del är helt fel ute, andra har goda idéer men inte resurser, Microsoft å andra sidan har resurser och är engagerade...men ibland kan det vara det lilla som gör att det blir fel. Jag ser på Microsofts IKTbloggen att man vill lyfta fram fördelen med skoldatorer och en-till-en satsningar. I det senaste inlägget som är rubricerat "PCn kan hjälpa barn med särskilda behov" som kanske inte ger en särskilt analyserande bild av vad PCn egentligen kan bidraga med s har man enligt mig också gjort ett rätt så förödande misstag och det är att från Microsoft väljer att sätta © Copyright "stämpel" på bloggen. Många av oss som funderar och arbetar med en-till-en satsningar tänker nämligen tvärt om vad gäller copyright. vi vill komma ifrån detta och i högre grad arbeta kollaborativt, tillsammans och med fria resurser utan att krångla till det hela. En-till-en satsningar ska bygga på enkelhet och tillgänglighet...detta måste Microsoft förstå samt även förstå hur förödande det lilla ordet copyright kan vara i vår nya sociala värld som skolan skall präglas av.

måndag 15 november 2010

Vilken blir Facebooks stora utmaning?

Facebook som tidigare "endast" var en social mötesplats har nu vuxit mycket snabbt och i och med dagens annonsering av Facebookgrundaren Zuckerberg att man nu tar steget till att bli en e-posthanterare, eller snarare, en meddelandecentral. Detta innebär att Google får det än svårare att bemöta konkurrensen från Facebook. En mycket intressant utveckling med tanke på att Google för några år sedan gjorde samma resa som Facebook gör nu men då med Microsoft som främsta motstånd. Det som är intressant är att vi som finns i dessa digitala världar gärna vilja se ett statiskt skeende, kanske bara för att vi känner oss trygga i det vi vet. Med tanke på den snabba utvecklingen under de senaste 15 åren så kan vi istället fråga oss...vilken blir Facebooks stora utmaning? Facebook bakar nu in allt i denna sociala plattform: Annonsering, Positionering, E-post, spel, foton och film. Och vi som trodde att nätet skulle ge oss frihet att välja, den friheten försvinner alltmer då allt decentraliseras.

Jag ser fram mot att se vilken Facebooks stora utmaning blir.