måndag 23 maj 2011

"Alla tycker samma"

Jag har funderat mycket över konferensen Framtidens Lärande som rundade av förra arbetsveckan. I Twitterströmmen som går under hashtaggen #framlar kan den som vill följa eftertankens strömmar om konferensen. Det är alltid bra att låta intrycken vila några dagar, för många är konferenser mer eller mindre ett lyckorus där man får var i en miljö som man trivs i, det är ju just därför man valt att var med på just den ena eller den andra konferensen. De flesta som deltog på Framtidens Lärande var där för att de redan är initierade eller arbetar med IT och lärande, vi är del av den esoteriska kunskapen som några få är förunnade. Man är där för att se om det kommit någon ny teknik eller några nya lösningar som kanske kan "boosta" upp lärandet ytterligare lite. Vi är just där för att vi mer eller mindre tycker samma, dvs. att detta med IT i skolan är bra. Jag tillhör också dem...missförstå mig rätt...men jag kan inte låta bli att fundera över om vi inte snarare skapar nya barriärer mellan oss som redan sett fördelar med sociala medier, nya och mer effektiva enheter och snabba möten och de som gärna ser att världen var lite mer förr än idag.


Där går vi alla med våra "paddor" och bärbara enheter och sneglar lite på den andre som alltid verkar göra något mer spännande än vad jag lyckats klura ut. Där försöker vi att koppla upp oss på det trådlösa öppna nätverket som redan innan konferensen tydligen på eget bevåg valt att vägra konferensdeltagarna att ha en god uppkoppling. Där i raden av alla smartboards letar vi efter "den djupa insikten om framtidens lärande" (det stod så i en monter) och kanske får någon korn på just dessa insikter. Istället upptäcker jag att man i vissa sociala sammanhang mer eller mindre bråkar om huruvida det ena eller det andra företagets hårdvaruprodukter är bättre än konkurrentens vilket sällan är särskilt intressant annat än för de mest rabiata förespråkarna oavsett märke.

Åter till insikterna...eller snarare verkstaden. Jag önskar att alla som kom hem från konferensen tog och funderade ut vad jag skulle kunna bidraga med eller kanske utveckla en pedagogisk tanke som sedan kom alla till gagn men mest önskar jag att vi lyckas kommunicera det som är bra så att alla inom skolsektorn förstår vad som är bra med IT och lärande...samt förstår vad som inte alls är bra eller leder till pedagogisk utveckling och kunskapsbildning. Det borde nästan vara obligatoriskt för alla deltagare att komma upp med en idé eller analys av det man varit med om under konferensen. Det får inte bara stanna med några trevliga dagar utan det måste till analys, kritik, forskning och utvärdering kombinerat med utveckling, innovation och god retorik. Då går vi framåt i utvecklingen och slutar inte med att "alla tycker samma" som en god vän och rektor uttryckte det under fredagen.

5 kommentarer:

  1. Jag håller med dig och din goda vän. Jag ser en grund syn på klass som är skrämmande. Vi kan inte som skola bara köra extra värsta allt framtidskompetenser. Det funkar för medelklassen och upp. Vi måste säkerställa att alla får de grundläggande verktygen till kommunikation som är grunden till framtidens kompetenser. Alltså kvaliteten den språkliga förmågan..i alla textvärldar. Risken just nu med den explosion av ryggdunk i IT världen, är att vi blir fartblinda.

    "Allt nytt är bra, för att det är digital kompetens"

    Digital kompetens handlar om och grundar sig i en språklig/kommunikativ förmåga. Skolan måste bli bättre på att utveckla den kommunikativa förmågan, i vid bemärkelse. Det är den yttersta sociala markören, att kunna röra sig mellan de olika språkvärldarna. Har man bara en.. kan man inte röra sig.

    Digital kompetens är en klassfråga, den innefattar allt som har klassfrågan i sig, kulturellt kapital och språkligt kapital. Det kräver pedagoger som ser processer, förstår frågan och kan verbalisera den för sig själv och sina kollegor. Det handlar inte om IT. Det handlar om pedagogik som kan göra skillnad.

    SvaraRadera
  2. Instämmer!
    Måste ändå säga att jag, som haft förmånen att vara med alla tre åren, gladde mig mycket åt att det i år var så många nya ansikten på plats. Det inger visst hopp om att det trots allt blir fler och fler som intresserar sig för frågorna och tar inspiration och idéer om utveckling med sig hem. Det är bra för Sveriges ungar :)
    Mvh Kristina

    SvaraRadera
  3. Kan inte annat än att hålla med. Särskilt din reflektion att "jag kan inte låta bli att fundera över om vi inte snarare skapar nya barriärer mellan oss som redan sett fördelar med sociala medier, nya och mer effektiva enheter och snabba möten och de som gärna ser att världen var lite mer förr än idag." Man behöver fundera vidare på båda dessa frågor. Vad gör de/vi/alla som har sett ljuset för att bidra till ett framtida lärande och vad är det de som inte är där ännu/som inte sett ljuset bär med sig och vad hindrar oss från att mötas. Kanske mötesplatsen ligger mellan tekniken/görandet och innehållet/traditionen. Kanske ligger inte alltid Framtiden rakt framför oss utan kanske på ett parallellt plan mitt i verkligheten?

    SvaraRadera
  4. Tack för goda kommentarer, jag gläds åt fler vill nagelfara det vi håller på med, å andra sidan så tillhör vi nu också "alla tycker samma" sammanslutningen men vi tycker ju å andra sidan inte samma samma. Tack för alla goda inlägg, dessa för debatten vidare.

    SvaraRadera
  5. Det viktigaste, även om jag ligger utanför här med att inte vara aktiv inom skolan på något vis, för mig är att föra en dialog som förklarar varför IT kan vara bra både pedagogiskt och organisatoriskt.

    Som en person med funktionsnedsättningar så vet jag hur det kan underlqtta, för alla, men det skulle ju vara intressant om det gick att summera hur IT gör en skillnad, vad det gör för skillnad och vad effekterna i efterhand kan vara i ett format som alla kan ta del utav.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.