måndag 2 maj 2011

Var vänder man sig när ens lärare "suger"?

Jag sitter skönt tillbakalutad i soffan med en kopp kaffe  och förbereder en föreläsning för i morgon bitti där jag skall träffa gymnasielärare för att försöka vad nästa generations lärande betyder för mig och hur vi tänker om detta på högskolan Dalarna. Fokus ska inte ligga på högre utbildning utan på lärande för alla åldrar men med fokus på IT och lärande. Jag är fylld av inspiration efter att ha besökt en skola i Sandvikens kommun som arbetar med en-till-en datorer för barn i årskurs ett till årskurs nio. Barn säger så kloka saker som t.ex. eleven i årskurs två som tycker att han "liksom kan mer när han får arbeta med datorn".  Eller det faktum att man i denna skola kunnat inkludera de barn som är i behov av särskilda stöd i klassens verksamhet, dvs. eleven som kanske behöver extra stöd behöver inte lämna klassrummet för att träffa läraren som tar han om alla som inte fattar lika fort och som behöver extra hjälp. Mycket av hjälpen och stödet går att sköta via datorn (givetvis med lärarens hjälp och stöttning). Tänk vilken välsignelse att få slippa att på detta förnedrande sätt slippa bli utpekad och få ingå i klassen precis som alla andra, det tog tid innan vi nådde dit och alla är inte där ännu.
Det jag iaktar i mina studier där utbildning understöds med datorer så finns hos många elever en stolthet och en önskan om att få veta mer eller åtminstone veta på ett annat sätt. Jag har i tidigare inlägg nämnt Fröken Matte på Yotube som fortfarande besöks av många dagligen och som idag lite drygt ett år efter premiären haft mer än 120 000 besökare, alla är där för att se vad detta med matte egentligen är. Det är mycket intressant att läsa flera av de personer som fått hjälp med matten på detta sätt och när man läser spontana inlägg som nedan så känner man att här finns så mycket mer att göra. Om inte skapa eget lektionsmaterial så åtminstone hjälpa de elever som inte finner öppna digitala lärresurser, citat nedan visar på att eleven ifråga själv letat upp den hjälp som denne så behöver:
"Shit riktigt grym mattelärare du är du blondinen :D min suger så får ta hjälp av dig ;) tack iaf!"
Var vänder man sig när ens lärare "suger"? Kanske är detta ett sätt att bemöta alla de som säger att de personliga mötena alltid är bättre än online-alternativen, debatten efter Fröken Matte reportaget på Svt var inte nådig från många lärare som menade att detta är utbildning på burk och det är inte bra. Jag kan bara svara, detta är inte utbildning på burk, detta är ett komplement och kanske även en livsviktig livlina för de elever som behöver det och som inte vill ta på sig dumstruten för att sedan ledas ut till avdelningen för hopplösa fall, för de som vill känna sig inkluderade och inte direkt exkluderas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.