Visar inlägg med etikett Quantified Self. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Quantified Self. Visa alla inlägg

måndag 12 maj 2014

Vakna med din personliga app

I många filmer som fokuserar på ett framtida samhälle består av beräknande system och algoritmer som agerar innan människan ens har förstått att något är på väg att hända. I filmerna så finns det sällan plats för kärlek och reproduktionen har blivit en praktisk och tidsödande process. På något sätt kan man ibland skönja denna dystopiska framtid om man granskar den utveckling som vi just nu är inne i. Vi talar om internet of things och quantified self som handlar om att våra digitala liv integreras i allt, i det vi bär på kroppen såväl som i våra fordon, prylar...ja allt. Pew Internet som är ett forskningsinstitut i USA har nyligen genomfört en studie där man tillfrågat ett flertal forskare och framtidsanalytiker om 2025 och där kan vi läsa bl.a. att internet 2025 kommer att bli som elektricitet, mindre synligt men djupare inbäddat i våra liv. I denna utveckling kommer vi själva inte behöva tänka utan vi kommer att bli vägledda utifrån våra tidigare beteenden och intressen. Redan nu pågår sådan forskning och det finns en hel del tjänster som just arbetar med att förutsäga vad jag ska göra eller inte göra. Den enklaste formen av detta är t.ex. de förslag vi får upp på Spotify som helt bygger på det som jag annars lyssnar till samt vad andra med min musiksmak lyssnar på.


I Spike Jonze film “Her” från 2013 får huvudpersonen Theodore en ny bekantskap i sitt nya operativsystem i mobilen, ett system som helt bygger på artificiell intelligens och som Theodore senare förälskar sig i och systemet i sig blir även förälskad i Theodore. Idag känns dessa filmer allt mer aktuella då vi faktiskt kan relatera till de påhittade händelser då vi idag lever så nära våra digitala enheter och inser mer och mer att vi faktiskt inte kan leva utan dem. En annan intressant aspekt i filmen Her är att det för Theodore är enklare att relatera och älska den person han finner i sitt operativsystem. Systemet förstår honom mycket bättre än någon levande individ och svarar på Theodores behov och upptäcker dem på en gång.


Exemplet ovan är ännu lite extremt men vi kanske kan ana framtiden redan nu. Appen The Early Edition är den nya väckarklockan som inte bara spelar musik utan också levererar de senaste nyheterna utifrån det som du är intresserad av, du får vädret baserat på din plats och annan information. Jag har testat appen och en mjuk och behaglig röst (precis som i filmen Her) läser upp nyheter (dock kan rösten hacka lite). Utöver information om väder och nyheter så får jag också lite filosofiska betraktelser från appen, precis som om att appen är något mer än just bara en app.  Se film nedan:


Enligt The Early Edition är denna app just nu den mest nedladdade appen inom kategorin musik både i Norge, Tyskland och Singapore. (Eller snare, enligt appen själv som just berättade det för mig)

Men den övergripande frågan kvarstår...blir vi lyckligare av att veta mer, kunna mäta allt och ständigt vara i kontakt med andra? Digitaliseringen förändrar vårt samhälle och våra normer mycket mer än vi inser och den mest intressanta frågan i detta ställer jag till dig som läsare: Hur har detta påverkat ditt inre liv?

onsdag 27 mars 2013

Mät och spara pengar-en etisk problematik

Försäkringsbolaget ifs nya app för bilen ger möjlighet för deras kunder att själv kunna logga sin körning. Om man kör lugnt och sansat så kan denna körning innebära att man kan få en sänkt försäkringspremie kan man läsa på IDG. Det hela bygger på att jag själv i viss mån kan styra mina kostnader och genom att reflektera över min egen bilkörning så kan jag påverka mina utgifter. Just nu går det att få sänkt premie men om man kör som en vilde så får man i dagsläget inte en högre premie.

Det hela låter bra, det blir ett aktivt val för varje försäkringstagare att ta men samtidigt är detta en utveckling som kan bli problematiskt. Problemen är kanske inte just det att man får ned hastigheter mm, däremot är det kanske ett problem att man även via denna app lätt kan spåra var bilen befinner sig. Om jag åker in i ett område som klassas som osäkert eller kanske kriminellt så kan kanske även detta så småningom kan läggas i vågskålen för min premie. Men kanske är inte bilförsäkringen det som är mest problematiskt utan tänk om vi gjorde samma sak med sjukförsäkringen? I ett tidigare inlägg jag skrev om att mäta allt om sig själv så blir frågan mer intressant. Om vi har ett försäkringsbolag som gärna vill ha in uppgifter om min hälsa och så småningom också vill att jag ständigt mäter min hälsa så kan det medföra att min premie sjunker, eller snarare, att den inte blir skyhög. Med tekniken är det möjligt att mäta så mycket som vi t.ex. ser i BodyMedia där man kan mäta inte bara sina fysiska aktiviteter men även hur man sover mm. En information som skulle kunna vara guld värd för försäkringsbolag (nu talar jag inte om hur vården kan nyttja detta).

Det talas mycket om Big Data nuförtiden och nu kan vi bidra som enskilda individer med enormt mycket data och det är här det börjar att bli intressant. Vem äger denna data och hur kommer den att användas. Om jag som försäkringstagare också korskör de digitala tjänsterna i det att mäta min hälsa samtidigt som man kopplar det till min bilkörning så får vi oanade konsekvenser. Där jag t.ex. efter mitt löppass på 2 mil sätter mig i bilen och åker hem, detta kanske inte var det allra bästa med tanke på utmattning och vakenhet i trafiken.

I takt med att våra saker kommer att kommunicera med varandra kommer vi som människor få mycket intressant etiska frågor att ta del av. Mest intressant blir det när maskinerna utifrån all data som finns om mig sätter prislappen för mitt liv i form av försäkringspremier, sjukvårdstariffer och arbetsdata.