måndag 10 juni 2013

PRISM och skolan

Inte många kan ha missat förra veckans nyhet där Edward Snowden publicerat dokument över hur NSA (National Security Agency) mfl nyttjat information från jättarna Microsoft, Google och Apple med flera. I artikel efter artikel har det rapporterats om att NSA kommer åt i stort sett all information som Google mfl har lagrade i sina system. Företagen å sin sida förnekar mer eller mindre att de känner till detta men det är nog mer komplicerat och inte minst mer kännedom om vad som sker än vad företagen erkänner. Läs t.ex.:


Detta är riktigt allvarligt, det att ett land har tillgång till så mycket information och inte bara information som samlats i USA utan främst internationellt. Jag har talat med en del kollegor om detta och många menar att detta är väl inte så farligt, bara jag själv är medveten om detta och inte gör ngt dumt så är det väl ingen fara. Men frågan är komplicerad. Om jag t.ex. är medlem i Vänsterpartiet i Sverige så kommer jag definitivt att klassas som kommunist i USA vilket är något helt annat än vad Vänsterpartiet i Sverige säger sig vara. Detsamma gäller t.ex. religiös tillhörighet. Om vi lägger ihop mina aktiviteter på nätet (resor, bilder jag lägger upp, platser jag besöker) så kommer jag definitivt att klassas som särkerhetsrisk med mina resor i t.ex. Palestina eller Somalia.

Vad har detta med skolan att göra då? Just nu så vill allt fler skolor gå in i t.ex. Google eller Microsoft för att nyttja molnet som resurs. Detta har varit kontroversiellt tidigare men nu har Malmö stads jurist gjort ett utlåtande att det är okej för skolorna i Malmö att nyttja Google apps for education (se pedagog Malmös inlägg). Detta skrevs dock innan vi visste något om PRISM och oavsett om vi nyttjar Googles privata tjänster eller Google Apps education/business så kan vi inte vara säkra på att vi är i en digital miljö som är tillgänglig för endast de som skall ha tillträde. Kanske har vi varit lite naiva i vår önskan om att gå ut i molnet att vi trodde att Googles devis "Don´t be evil" verkligen var sann (Vi kan klart diskutera vad ont egentligen handlar om men inte just nu). Men den viktiga frågan är nu...räcker Malmö stads utlåtande för alla skolor eller måste vi gå in på djupare plan i fråga om integritet, frihet och säkerhet. För en sak är säker...inte känner jag mig mer säker för att NSA har all information de önskar.

Jag ställer frågan till er läsare...förändras läget för skolan vad gäller molntjänster något nu när vi känner till PRISM?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.