måndag 2 januari 2012

Böckernas problematik

Lärande är en resa och lärande bygger på stimuli, utmaning och att lyckas. Sällan fungerar läroböcker på detta vis då eleverna bara ser en massa sidor som de känner att de måste ta sig igenom. Detta är böckernas problematik, åtminstone de som bygger på övningar (här räknar jag inte in skönlitteratur). Det är ungefär samma sak som att få en bunt med handouts inför en föreläsning, man bläddrar igenom dem på en gång bara för att inse att jag nu har några timmars powerpointande framför mig kommande 100 slides.

I min blogg om appar skrev jag tidigare idag om en matte-app som stimulerade till att komma vidare utan att känna att det handlade om att "måsta" ta sig igenom ett antal sidor.

Jag testar många av mina idéer på mina barn och genomförde idag en liten läsövning tillsammans med dottern på sex år där jag nyttjade QR-koder (se inlägg om QR-koder). Den enda information hon fick var hur en 10 sekunders introduktion i hur man skannar in QR-koder med telefonen. Sen var hon igång, hon skannade och läste mina meddelanden och tog sig vidare till slutmålet, nedan så kan ni som har en smartphone skanna er igenom dotterns uppdrag.

Min dotter är nybörjare i läsning men tyckte att detta var så intressant så hon gav sig inte förrän hon verkligen lyckades läsa igenom orden, jag kan i efterhand tycka att jag la nivån väl högt i det att läsa vissa ord, men det fungerade.

Min son (10 år) följde med under resan och spontant säger han efteråt...tänk om vi kunde göra såhär på engelskan...vad kul det vore.

Böcker i all ära...men böcker kan sällan skapa denna form av interaktion eller nyfikenhet för det finns inget slut som de kan se, de ser bara en början men de vet inte var denna början kommer att ta dem. Genom att nyttja QR-koder kan man arbeta med olika ord och för de som är lite yngre så kan man istället arbeta med ord (se inlägg om bl.a. QR-voice)

OK...så var det den där resan med QR-koder, se nedan:






6 kommentarer:

  1. Min pappa fattade inte det där med riskakan : DD

    SvaraRadera
  2. Haha! Nej, kanske visar man lite för mycket av det som sker i familjen när man lägger upp sina försök och tester offentligt...men du kan få en riskaka när vi ses :-)

    Allt gott

    SvaraRadera
  3. hehe, häftigt! men bordtennisbord, inte alla som är så folkliga. ;) kan tänka mig att detta skulle kunna bli fränt med såndan "enchanted reality".

    SvaraRadera
  4. Wow! Verkligen kreativt! Det vore superintressant att höra mer praktiskt om hur du skulle tillämpa QR-koder i skolundervisning.

    SvaraRadera
  5. Hej Ruben...jag ser att i redan i Mopper arbetar med QR-koder, men visst finns det mer man kan göra inom området. Jag har testat ett antal sätt att arbeta med QR-koder för skolbruk och det är helt enkelt så att alla skolledare som ser detta ser helt nya möjligheter. Här finns mycket att göra.

    Tack för din kommentar Rubem, vore trevligt att tala lite mer med er.

    /Janne

    SvaraRadera
  6. Att följa QR-koder kan både ge spänning och motion! :) Suveränt av dig att prova detta kreativa sätt, tack för möjligheten att ta del av det!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.