onsdag 25 januari 2012

Sociala medier och lärmiljöer

Det händer mycket inom sociala medier samtidigt som jag ser en total strömlinjeformning vad gäller hur gränssnitten ska se ut. Kanske är det Facebook som lagt ribban och som sedan vidareutvecklats av t.ex. Google i Google+ mfl. Sakta men säkert rullas nu Microsofts sökgemenskap ut i det som kallas för So.cl och som tagits fram av Microsofts utvecklingsavdelning Fuse (se film nedan)



I går fick jag tillträde till So.cl och slås av det gränsnitt som i mångt och mycket påminner om Google+, jämför bara bilderna nedan från Google+ och So.cl, slående likhet vad gäller det mesta. Det som är intressant med So.cl är att man måste ha ett konto på Facebook för att kunna nyttja tjänsten. Kanske är det lite märkligt med tanke på att Microsoft har möjlighet att nyttja alla sina resurser man lagt ned på Hotmail och Windows Live.
Google+

So.cl
Frågan är då...är det såhär det måste se ut för att skapa en lärmiljö, dvs som bygger på samma parametrar och utseende eller är detta något helt annat och som inte är tillämpbart inom utbildningssektorn? Jag har aldrig trott på idén att flytta in utbildning i offentliga miljöer som t.ex. Facebook då vi får en hel del frågor rörande integritet och relation mellan fritid och arbetstid att ta hänsyn till. Däremot tror jag att vi måste nyttja delar inom sociala medier-trenden för att gå i takt inom skolan. Denna balansgång är oerhört avancerad och på måndag åker jag och några kollegor vid högskolan iväg för att diskutera morgondagens lärplattform i några dagar, frågan är delikat men bottnar inte vid snygg layout eller häftiga funktioner såväl som inloggningsstatistik eller skapa slutna digitala rum, här måste vi totalt omvärdera det mesta och sätta in allt i sitt sammanhang. Vi skall inte skapa nya klassrum på nätet, det har aldrig funkat och det funkar inte framgent heller, vi skall heller inte skapa totala kaos utan balansera mellan nytta, nöje, integritet, etik och inte minst..pedagogik. Dock finns det ingen pedagogik i en lärplattform eller annan digital miljö...pedagogiken sker i samspel mellan människor och inte mellan människa och digital lärplattform. Pedagogiken bygger på en klar tanke om var man är på väg och varför samt hur man tar sig dit.

Och föresten...om det är någon som till äventyrs har läst hela mitt inlägg och kommit hit så vill jag bara meddela att jag har tio inbjudningar till so.cl för den som är intresserad. Lägg in ditt förfrågan i kommetarsfältet nedan samt skicka ett mail till mig på svardhagen@gmail.com så sänder jag de jag har..först till kvarn.

7 kommentarer:

  1. Jag vill titta lite om det finns en inbjudan kvar.

    Vi använder sedan i höstas www.edmodo.com som plattform att kommunicera med eleverna med. Fungerar i stort sätt bra och är väldigt likt Facebook, tycker många. Dessutom gratis vilket gillas av de som betalar.

    Jag kan skicka en skärmdump eller så skaffar du ett provkonto.

    SvaraRadera
  2. Inbjudningar kommer så snart jag har fått er e-postadress. Edmodo funderade jag på att lägga in som ett till exempel i denna bloggpost då det precis som du säger påminner om Facebook, jag har ett konto där också. Tack!

    SvaraRadera
  3. Jag blev nyfiken på so.cl. Tar gärna emot en inbjudan.

    SvaraRadera
  4. Ja, varför inte när jag nu läst så långt... Mvh Kristian Holmgren, Sundsvall

    SvaraRadera
  5. Ja, jag vill ju alltid prova nya saker som kan fungera bra i skolan....

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.