tisdag 20 september 2011

Mer om trådlösa nätverk i skolan

Jag spinner vidare på gårdagens inlägg om eventuell skadlig strålning från trådlösa nätverk. Det är den lilla kommunen Gullspång som kommit i blåsväder och där politiker tagit det säkra före det osäkra och valt att bromsa installationenav några trådlösa accessstationer (läs och lyssna mer om detta på P4 Skaraborg). Man har, enligt artiklarna som tar upp detta, fått information om att forskningsläget är oklart vad gäller skadlig strålning. Jag förstår idag varför och varifrån dessa rapporter kommer. Jag besökte en kommun idag och talade om IT i skolan och fick då kännedom om att i stort sett alla kommuner, skolor och myndigheter har fått ett utskick från en privatperson som vill driva denna fråga mycket starkt. I utskicket hänvisas till ett antal forskningsrapporter som stödjer detta samt att författaren av dokumentet menar att frågan i Sverige är tabu-belagd och att media trots uppvaktning inte vill skriva något om detta. När man ser spåren efter denne persons aktivitet på nätet så vill han gärna uppmåla det som att alla myndigheter och forskare m.fl. som inte tycker som honom således är köpta och de forskare som tycker som honom även dessa åsidosätts på de lärosäten som de verkar på.

Dokumentet är inte sakligt skrivet utan bygger snarare på rädsla och föräldrars oro för sina barn och det som bekymrar mig mest är att flera av de rapporter som dokumentet hänvisar till har tveksam status i forskningsvärlden (se t.ex. information om rapporten The Bioinitiative Wikipedia).

Sen måste jag bara fundera över inkonsekvensen över det faktum att personen som kontaktar skolor, kommuner, myndigheter mm och vill upplysa om faran med trådlös strålning och uppmanar skolor mfl. att sluta med detta, är VD för en affär som säljer kommunikationsutrustning, DECT-telefonilösningar, och mobiltelefoner mm? Skulle man inte sluta med sådan verksamhet om det vore så farligt?

Nu funderar ni kanske över varför jag inte väljer att länka till rapporten som sprids, mitt svar på den frågan är att den redan är tillräckligt spridd.


8 kommentarer:

  1. Jag håller inta alls med dig. Jag blev förtidspensionerad då jag "Gick i däck" av DECT-telefonanläggningen man installerat på min arbetsplats. Jag använde inte den typen av telefoner själv, Följden blev kramper och Alzheimersutredning. Mitt minne slogs ut och jag klarade inte att tänka. Tankarna blev som fjärilar som fladdrade iväg och kunde ej fullföljas.
    Det blev också som en stående våg mellan hjärnhalvorna, hemsk upplevelse
    Det här vill jag absolut inte att några andra ska råka ut för speciellt inte våra barn.
    Jag har arbetat som elingenjör i ca 20 år och verkligen satt mig in i så jag vet vad jag talar om. Jag har också kontakt med andra elöverkänsliga. Tyvärr reagerar vi inte på samma frekvenser, därför är det så svårt att bevisa. Däremot verkar det som att digitala signaler är mycket svårare för oss.

    Amalgamskadad, elöverkänslig elingenjör som gått i Däck av DECT-telefoner

    SvaraRadera
  2. Jag mår själv dåligt av trådlös teknik (huvdvärk, koncentrationsproblem, sömnproblem, etc), men har på långa vägar inte så svåra besvär som några elöverkänsliga människor som jag har lärt känna. När man på nära håll följer dessa elflyktingars kamp för att få en dräglig tillvaro i en oförstående omvärld så är det naturligt att man kommer till samma slutsats som "mannen med utskicket".

    Det är en väldigt ojämn kamp som han har tagit sig an då han utmanar en av världens största industrier (mobilindustrin)... Och det är ingen tillfällighet att det är denna industris åsikter som anses vara de allmänt vedertagna när man tänker på vilka monetära resurser de har för att nå fram med sitt budskap till myndigheter, politiker, media, m.fl. jämfört med de resurser som de på andra sidan har (t.ex. de elöverkänsliga där många försöker att överleva i skogen under existensminimum eller mannen som har lyckats skrapa ihop några slantar till ett utskick...).

    SvaraRadera
  3. Mikrovågsöverkänslighet* är vår tids asbest/hormoslyr/tungmetall-katastrof. Alla "nya" sjukdomar som dyker upp på sjukhusen har symptom som överensstämmer med de för MRSS. Både USA och USSR utforskade på 50-talet varenda känt protokoll och har dokumenterat alla biotoxiska effekter an EMF i alla dess former. Sluta vara en del av förstörandet av människors miljö. Näste att drabbas är du.


    * Microwave Radiation Sickness Syndrom

    SvaraRadera
  4. Tack för alla goda synpunkter. Jag har läst mycket om detta och även det dokument som jag hänvisar till i mitt inlägg ovan. Det vi ser är att det är rätt oklart vad gäller forskningen. I det material jag fått i min hand ser jag att mycket av denna forskning ifrågasätts...svaret på detta är att det handlar om att alla forskare som förnekar detta faktum är "köpta". Så enkelt tror jag inte man kan avfärda forskning som visar motsatsen. Men helt klart är att denna fråga berör och skall diskuteras. Jag hoppas verkligen inte att någon drabbas även om så verkar ske, försiktighetsprincipen är god men den skall samtidigt understödjas av empiriska fakta.

    Det är mycket svävande att säga att "alla nya" sjukdomar som dyker upp på sjukhuset har symptom som överensstämmer med de för MRSS, jag tror att denna generella slutsats är väl yvig för många inom hälsoområdet.

    SvaraRadera
  5. Det är enkelt idag att gå in på internet och söka på forskningsrapporter om man nu orkar läsa dessa. Detta är ingen "Tro" utan ren vetenskap. Alltså inget man tar ställning till på en kafferast utan måste läsa sig till själv.

    Frågar vi folk om de vågar sätta in huvudet i en mikrovågsugn, är jag säker på att svaret är Nej. Men ändå sätter de en mikrovågssändare mot huvudet. (Mobiltelefonen/DECT.) Varför? Svaret är att de akuta effekterna inte finns.

    Exempel: Bränner man sig på en spisplatta syns resultatet direkt. Strålningen drabbar folk olika och det blir ofta sjukdom/symptom på lång sikt. Därför är det ingen som tror på detta. Än mindre kopplar man det till mobiltelefonen eftersom det idag inte finns någon kontrollgrupp som är oexponerad av mobil/dectstrålning.

    Normalpersonen går på att "alla" har mobiltelefon och är friska. Alltså är det ofarligt.

    Jag har själv vänner som gått bort i hjärncancer i 30 års åldern och har ingen annan tro än att det beror på mobiltelefonen.

    Trådlösa nät sänder på ungefär samma frekvens som 3G-telefoner och använder samma teknik att föra över datapaket. Forskning visar att Dect och WiFi är lika cancerogent som mobiltelefoni.
    /J:ett

    PS: Kroppen reparerar sina celler på natten då vi sover, men nuförtiden är vi exponerade 24/7 av strålningen. När ska kroppen då reparera sina skadade celler? DS.

    SvaraRadera
  6. Det räcker att läsa WHO:s experters uttalande där man fastställt att mobilstrålning och annan trådlös strålning är cancerframkallande, kanske du har missat det?

    I Frankrike, Österrike m fl länder har man förstått konsekvenserna av mikrovågsstrålningen, men i Sverige väljer man alltid att förneka allt. Det fanns en tid då man inte trodde att amalgam var farligt, nu vet man bättre osv. Vetenskap förändras ständigt och bara för att vissa rapporter säger att strålning inte är farlig, så betyder det inte att den inte är det.

    Anders Ahlbom som varit ordförande i ett råd i SSM fick sluta då han var jävig, eftersom han arbetade i sin brors mobilföretag. Det säger väl allt, han har aldrig varit neutral och hela tiden hävdat att mikrovågsstrålningen inte är farlig. Det var faktiskt när elektroniken ökade på 50-talet och senare mikrovågsstrålningen som cancer också ökade.

    Enligt Socialstyrelsens lagar ska försiktighetsprincipen tillämpas och folk ska inte bli försökskaniner för en teknik som gör människor sjuka!

    Jag är själv politiker och vet hur telekombranschen gör allt för att inte erkänna hur farlig strålningen är, det handlar ju om pengar och då får inget komma i vägen.

    Hälsningar

    Jessica P

    SvaraRadera
  7. Forskningen påstod också att jorden var platt en gång i tiden....

    Bara för att vissa förskare inte förstår hur strålningen påverkar celler i allt levande så innebär det inte att det inte sker negativ påverkan.

    Fråga en cellbiolog om strålningens påverkan på våra celler om du mot all förmodan skulle tveka..

    Det finns hundratals forskarrapporter som påvisar hur farlig strålningen är.

    Jävigheten och styrningen är enorm, och trots att 85% av forskarrapporterna ser stor fara med strålningen så är det resterande 15% (varav 10% betalda av telekomindustrin) som (fel)citeras i svensk media.

    Det är ett mycket smutsigt etablissemang bakom lögnandet om den digitala teknikens ofarlighet.

    SvaraRadera
  8. "Nu funderar ni kanske över varför jag inte väljer att länka till rapporten som sprids, mitt svar på den frågan är att den redan är tillräckligt spridd.
    "

    Precis så talar en som har ont av att folk får veta båda sidor av myntet.

    Fy skäms !

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.