torsdag 15 september 2011

Hur många är många?

Monthy Python har vid flera tillfällen gjort viktiga nedslag i komedin men också ofta i en form av rätt bitsk samhällskritik. Det slog mig när jag för någon kväll sedan såg sketchen om "Världens roligaste skämt" som jag rekommenderar alla att se (se nedan), att vi i våra digitala liv idag är rätt så komiska. Vi söker hela tiden efter det där lilla extra, det som gör att vi kan bli mer effektiva såväl som att finna nya sätt att hantera problem på. Vi vill gärna vara först med det nyaste vare sig det handlar om mobiltelefoner eller tjänster på nätet. Tanken leder en till jakten på den "heliga Graalen" (för övrigt en sevärd Monthy Python film) där förhoppningen är något bättre, något som löser allt och som jag kanske är snuddande nära. Denna jakt är positiv, vi ska vara på jakt och ständigt försöka finna nya sätt att utveckla inte minst pedagogiken. Det ser dock inte alla och kanske inte vi själva heller alla gånger. Det som andra ser är personer med dyra prylar som verkar ha ett särskilt intresse av själva tekniken och vi kan själva bli förblindade av tekniken så att vi missar målet. För visst var väl Google Wave ett sådant stickspår som slutade i ett stort "jaha". Önskan fanns inte minst hos många pedagoger inom IT-området att detta skulle lösa många problem. Listor skapades snabbt och där alla pedagoger skulle samlas för att hänga på detta nya men allt dog ut efter det att den stora "hypen" var över.

Frågan varför Wave "dog" kan diskuteras men det som kanske framkom där var att vi kom ett steg på vägen. Vi lärde oss vad vi inte ville ha eller vad som kunde förbättras och det är denna jakt vi inte får upphöra med. Det kräver dock att några går längst fram och testar men också misslyckas.

Angående våra misslyckanden så ser jag det som problematiskt att vi inte berättar mer om dessa. Om vi ser oss omkring i det som skrivs och publiceras om IT & lärande så är det hela tiden en mängd solskenshistorier där det förefaller som att större empiriska underlag saknas. Det är flytande begrepp som t.ex. "många tycker att detta är bra", "flera barn gillar detta". Jag blir lika förvirrad varje gång jag läser ord som "gillar" eller "många/flera". Hur många är många? 2 stycken, 10, 78 eller 2000? Vad betyder "gillar"? Är det samma sak som gilla på Facebook eller är det gillar som att gilla glass?

Ska vi få genomslag vad gäller frågan om ITs plats i skolan och i undervisningen måste det till mer än många och gillar. Mer av riktiga undersökningar samt även kritiska inlägg som visar på alla de svårigheter som vi faktiskt möter varje dag i vår strävan att utveckla pedagogiken. För om vi inte gör detta så blir det inte annat än komik över det hela...och det gillar inte jag.

Nej, vi behöver kraftfulla resultat och evidensbaserade metoder som givetvis bygger på trial & error initialt.

Monthy Python kanske kan hjälpa oss med att finna den optimala lösningen (i detta fall...skämtet)