tisdag 13 september 2011

Bara för att det går-BO.LT



Ibland snubblar man över den där lilla extra tjänsten som först ser så lovande ut men efter en stunds funderande så vet man varken ut eller in. BO.LT är en sådan tjänst där man skriver "A more interesting way to share". BO.LT handlar om att man kan ta en adress till en sida och göra en exakt kopia av denna sida och därefter ändra innehållet precis som man vill, ta som exempel min blogg om appar nedan. Till vänster ser ni min korrekta sida och till höger min modifierade.


Det handlar alltså om att på ett mycket enkelt sätt ändra informationen på en sida, och det handlar om vilken sida som helst som man kan förändra. Visserligen syns det dels i adressen som blir annorlunda såväl som en liten bild där det dels framgår vilken tjänst som ligger bakom (BO.LT).

Jag ser dock vissa intressanta pedagogiska effekter med denna tjänst, inte minst för att diskutera källkritik så kan man genom att modifiera nyheter eller annan information få en diskussion om källor, upphovsrätt mm. Men samtidigt så ser jag också stora möjligheter till att vilseleda andra som inte alla gånger är helt uppmärksam på var man egentligen är.

Min känsla är med BO.LT att detta är en tjänst som skapats mest bara för att det går, egentligen fyller den ingen större funktion annat än att just vilseleda...eller vad säger statens medieråd om nedanstående sida (se sidan i fullstorlek här):

2 kommentarer:

  1. Fint. Posta gärna uppdateringar sen om du hittar några roliga avarter... :-) Extra lurigt eftersom urlen liknar en vanlig url från en länkförkortare...

    SvaraRadera
  2. Please check out our "stickers". If you create an account, you can attach a comment and avatar (and a link to your blog!) to any page you share.

    Our goal is to make pages shareable. That's it. And we will keep innovating until we make every page thus.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.