måndag 26 september 2011

Nya Facebook och Spotify - en integritetsfråga

Jag tror att många har känt att Facebook i och med torsdagens uppdatering blivit på gränsen till väl socialt. Många uppskattar det säkert också för nu kan vi enkelt se vilken musik som vi lyssnar till och skapa oss en egen tidslinje över våra liv och incheckningar. Men samtidigt så kommer dessa nya funktioner med nya krav. Vad jag förstår går det idag inte att skapa ett Spotifykonto om man inte direkt kopplar det till Facebook, en onödigt stark koppling till Facebook enligt min mening och det är inte bra att man måste tvingas in i ett annat företags tjänst när man vill komma åt ett annat.  Givetvis är detta Spotifys sätt att nå fler betalande kunder men priset är väl högt för den enskilde individens integritet. Jag skulle vilja påstå att Facebooks uppdatering i torsdags var den totala dödsstöten för den personliga integriteten inom sociala medier. I och med timeline-funktionen så är det nu också möjligt att faktiskt ta reda på vilka personer som tagit bort mig som vän vilket för många har varit ett orosmoment men det var bara en tidsfråga. Jag tror (många tror i detta inlägg) att många nu kommer att vilja få tillbaka något av sitt privatliv men det kräver rätt omfattande inställningar i Facebook samt kanske också att en del jobbiga beslut måste tas. Bland annat kanske att lämna Spotify för att välja en annan (se mitt inlägg om olika musikalternativ på min blogg om appar).

Eller så sker det omvända...vi bryr oss helt enkelt inte och accepterar att vi måste vara med i Facebook av den ena eller den andra anledningen. Vad är din synpunkt på den nya uppdateringen?



2 kommentarer:

  1. Nästa steg är kanske att allt våra FB-vänner gör på internet kommer att rulla i kanten på våra sidor utan att vi ber om det.... Jag vill inte veta allt vad mina vänner gör.

    SvaraRadera
  2. Ser väl i o f inget större problem i det, det är ju trots allt upp till oss själva vad vi väljer att lägga ut på facebook och vilka vi ev vill lägga till som vänner. Nackdelen är väl att man måste registrera sig på ett konto till om man bara vill ha Spotify. Har dock förståelse för att Spotify träffat den här uppgörelsenm vilket säkert breddar deras kundbas betydligt.

    Trots allt så gäller det ju att finansiera de här tjänsterna på något sätt. Jag tror nog att många gillar att man inte behöver betala för facebook. Har man över 4 miljoner användare i Sverige så måste det ju vara något i tjänsten som tilltalar oss, vi har ju som sagt inte blivit tvingade att gå med.

    Däremot så tror jag att den senaste uppdateringen gör att en en stor del av facebooks basanvändare upplever att tjänsten blivit mer komplicerad.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.