måndag 30 januari 2012

Har du läst Googles nya användarvillkor?

Alla ni som nyttjar Google kan ni inte ha undgått att Google inför nya villkor med start den 1/3 2012. Avtal som säger att Google nu kommer att ha rätt att nyttja vår information på en mängd olika sätt allt för att öka deras kännedom om oss som enskilda individer såväl för att fylla på deras servrar med värdefull information som skulle kunna nyttjas för allt vi kan tänka oss och lite till. Bara det att Google får tillgång till min kalender och min geografiska position gör att Google kanske vill påminna mig om ett och annat för den räknar ut att jag inte kan vara på den plats där jag just befinner mig på samtidigt som jag ska vara på ett möte tjugo mil bort.

Danny Aerts på .SE tar upp Googles användarvillkor på ett bra sätt i sin blogpost: Googles nya användaravtal för tankarna till Orwells 1984. Läs också på Computer Sweden hur de nya villkoren försvårar för en del kommuner då de strider mot personuppgiftslagen: Google apps kan stoppas i Narvik.

1 kommentar:

  1. Ja, jag har läst villkoren. Här är fem punkter om vad som *egentligen* händer. http://jjk2012.jardenberg.se/post/16809247109/googles-nya-anvandaravtal-for-tankarna-till-orwells

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.