tisdag 24 januari 2012

It´s all about business...and You´re the product

Under de senaste veckorna har merparten av de som hittat min blogg sökt sig hit för att finna råd hur man får bort Facebook Timeline. Jag har skrivit två inlägg tidigare (Facebook Timeline forever  och Mission Impossible..Ta bort Facebook Timeline) om denna funktion som man kan aktivera men inte ta bort för att återgå till sin gamla profil och jag ser nu i sökstatistiken att fler än 5000 träffar handlar om just detta. Facebook Timeline är diskutabelt då många känner att man blir mycket synlig och offentlig nu då det så tydligt framgår allt man gjort och många vittnar om att det kan vara idé att rensa ordentligt innan man aktiverar tidslinjen. En del har valt att inte aktivera den men den tiden är snart förbi då man idag från Facebook har annonserat att tidslinjen kommer att bli standard och inte ett val längre, läs mer om detta på CNET.

Visserligen så tror jag inte att så många kommer att få problem med tidslinjen men det jag vänder mig mot är att man inte har ett val och Facebook gör klart detta i kölvattnet av den lansering man gjorde i förra veckan där man presenterade ett helt batteri (60 st) nya funktioner som kan nyttjas tillsammans med tidslinjen och som är kopplade till en drös med företag.

Varför blir det såhär när så många inte vill ha det "nya"? Ja, det är en rätt enkel logik som ligger bakom det hela och som kort kan sammanfattas med: It´s all about business...and You´re the product.

2 kommentarer:

  1. Ett tips för de som valt att gå över till Facebook TimeLine, är att åtminstone gå över sin tidslinje för att ta bort privata meddelanden, som av misstag blivit publika. Se mer: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14188881.ab De meddelanden som av misstag blivit publika, är sådana som har skickats som mail till dig - alltså inte meddelanden som du har skickat till andra (då publiceras de istället på dina vänners "wall"). Så med hänsyn till sina vänner, kan det vara mycket aktuellt att se över vad som står här.

    SvaraRadera
  2. Bra tips Pernilla, det tackar jag för och kanske bör man tänka efter före just i detta läge.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.