måndag 19 december 2011

Mission impossible: Ta bort Facebook tidslinje.

I förra veckan kom möjligheten att aktivera tidslinjen i Facebook och av statistiken att döma utifrån vad folk söker efter och därefter hamnar på min blogg visar tydligt att det är många som vill avaktivera tidslinjen (majoriteten av de sensate dagarnas besökare vill få råd om hur man gör detta). Idag är det inte möjligt att ta bort tidslinjen när man väl aktiverat den. Det var däremot möjligt tidigare då tidslinjen endast var i ett beta-stadium men efter att Facebook nu gått över till skarpt läge så finns ingen återvändo. Troligtvis hittar någon ambitiös person ett sätt att återställa detta men just nu så finns det ingen lösning i sikte. När jag googlar mig runt på nätet efter mer information ser jag att det finns väldigt många som bara vill bli av med tidslinjen.

Frågan är om detta är en övergående process och att vi snart inte längre funderar över tidslinjen eller ifall detta drag kanske inte var så klokt av Facebook. Det är intressant att gå in och läsa alla kommentarer på Facebook hjälpcenter, det är många som är frustrerade men några svar verkar Facebook inte vilja leverera. Kanske resonerar man helt enkelt på så sätt att det är upp till var och en att ta ansvar för sina handlingar, men å andra sidan kan jag tycka att man skall ha en chans att kunna välja att gå tillbaka till sin gamla profil, detta då man inte vet vad man byter till. Att vara först med det senaste har sina uppenbara nackdelar.

För att kanske minimera skadan så är det klokt att sätta rättigheter för vad dina vänner ska få se och inte se, det finns en bra artikel som beskriver hur du går tillväga i detta på denna länk.

28 kommentarer:

  1. Ja fy fan för Tidslinjen... Vilket skit!! Vill ha tillbaka det gamla, annars stänger jag ner mitt konto..

    SvaraRadera
    Svar
    1. håller med. gillar inte heller tidslinjen

      Radera
    2. jag hatar det!!!!!! fan för tidslinjen!!!!!

      Radera
    3. håller med, hatar den där jävla fittskiten!! vill ha tillbaka den gamla Facebook!!!! och det är NU!!!!!!!

      Radera
  2. anonym
    jag tycker okså att det är dåligt att man inte kan få till baka sin andra vanlige profil väldigt dåligt

    SvaraRadera
  3. Fan fick ju inte ens välja den bara bytte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. samma här.... och dom påstår att man inte kan ändra tillbaka till vanliga när man väl aktiverat den nya, men vi HAR JU INTE AKTIVERAT, den kommer av sig själv till sist ändå!! fyfan vad jag hatar den.....

      Radera
    2. Någon annan verkar ha aktiverat nya tidslinjen på min sida, vill ha tillbaka det gamla utförandet, som var mer överskådligt

      Radera
  4. Jävla helvetes Facebook skit! Visste jag inte skulle gå med från början...
    Tidslinjen suger, den är krånglig och jävligt ful oxå. Om man går in på en profil hittar man inte ett skit man letar efter.

    SvaraRadera
  5. AAAAAA!!!! jag bara råkade klicka på tidslinjen och nu finns det visst ingen chans att få tbx den gamla ... Jag hatar tidslinjen!!!!!!!!!!
    Facebook borde göra något åt detta, det värkar ju som att ingen gillar den nya profilen ju.

    SvaraRadera
  6. Jag vill inte ha någon äcklig tidslinje och jag fattar igentligen inte hur facebook tänker nu när dom gör såhär? Jag hoppas dom dör.....

    SvaraRadera
  7. facebook kommer att tappa många på detta sätt.Ingen vill ha tidslinjen.Jag kommer att gå ur nu.

    SvaraRadera
  8. TA BORT TIDSLINJEN! det värsta facebook någonsin kommit på.

    SvaraRadera
  9. http://www.facebook.com/groups/348580731828052/

    SvaraRadera
  10. en sida mot tidslinjen:
    https://www.facebook.com/pages/Tidslinjen-NEJ-TACK/331902200184203

    SvaraRadera
  11. instämmer till fullo .. bort med eländet :o(
    rörigt och fullständigt meningslöst .

    SvaraRadera
  12. Glad jag är att jag inte är en slav under failbook. Hoppas ni som säger att ni ska lämna detta elände verkligen gör det. Ser varje dag vad det ställer till med. När man jobbar är det massor med helt frånvarande medarbetare som sitter som drogade framför skärmen. Måste måste måste kolla facebook. Sorgligt!

    /Riktig människa

    SvaraRadera
  13. samma här JAG HATAR DET!!!!! JAG HA DE GAMMALA VANLIGA! FAN FÖR TIDSLINJEN!!!!!!!!!!! >.<

    SvaraRadera
  14. Ja, hur får man bort skiten?!?!?!

    SvaraRadera
  15. Robert Westerlund27 mars 2012 kl. 14:58

    Steg för steg blir vi påtvingade nya "förbättringar" av FB, denna envåldshärskande drake som är i maskopi med Google (= högsta Internetdraken). Många köper godtroget det mesta (på väg till slaktbänken) och tycker bara att det är kul/coooolt att hänga med i svängarna, medan andra (som jag) inte gillar att bli hunsade/våldtagna. Hur kommer det så smångom (efter ytterligare nya steg)att bli i FB? Vad säger min kristallkula? Jo, så småningom kommer profilen att likna en hemsida, blogg eller liknande, så att ALLA kan skryta över att ha byggt sin hemsida hos FB. Hur cooooooooooolt är inte det? Det är inte utan att jag känner avsmak för Facebook, Google och andra globala drakar. Man kan ju förstås gå ur ...

    Robert Westerlund i Sumpan

    SvaraRadera
  16. Man kan ju undra vad det är för iq-befriat elände som lyckats slunga FB 20 år tillbaka i tiden.
    Alla andra jobbar för en tydligare och trevligare design medan FB verkar ha förskoleelever till sin.
    Jag avreggar mig!

    Adolf

    SvaraRadera
  17. men va fan jag vill inte ha nå jävla tidslinje den suger ändra tillbaka fb till det gamla!!!!!

    SvaraRadera
  18. Helt otroligt vad Facebook spårar ur, fullständigt! Blir nästan förbannad..
    Har varit inne på facebook under hela kvällen och har kikat igenom min profil som jag brukar göra och det är ingen tidlinje som vanligt (vilket jag absolut aldrig vill ha). Sen 10 min senare kanske så har jag plötsligt tidslinjen UTAN att ha tryckt på att jag vill ha den där förbannade tidslinjen. Självklart blir man riktigt irriterad och jag vill genast ha tillbaka min gamla profil och det är jag nog inte ensam om. Måste snart finnas ett sätt att ändra på detta, annars är facebook en ren skam förfan..

    SvaraRadera
  19. ta bort sidorna www.facebook.se + www.twitter.se
    helt eller blockerass helt så att mann alldrig mera
    kann kåmma in på dåmm 2 sidorna alldrig mera
    så vill jag ha det anars jävla ini hälvete

    SvaraRadera
  20. ta bort sidorna www.facebook.se + www.twitter.se
    helt eller blockerass helt så att mamm alldrig mera
    kann kåmma in på dåmm 2 sidorna alldrig mera
    så vill jag ha det anars jävla ini hälvete

    SvaraRadera
  21. Har avslutat den mäktiga drogen facebook och gått tillbaka till att ringa och sms:a mina riktiga vänner istället. Facebook är mindcontrol - ingenting annat.

    SvaraRadera
  22. Här kan ni läsa hur man kan ärndra:

    http://www.facebookskolan.se/blogg/index.php?blogg=hur-tar-man-bort-sin-tidslinje-pa-facebook

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.