torsdag 12 januari 2012

Google förändras med search plus

Google har under sensate 8-9 månaderna utvecklats enormt snabbt. Google+ lanserades i somras och sedan dess arbetar Google intensivt på att se till att allt vi gör mer eller mindre kopplas mot Google+ och det senaste steget mot detta är search plus. Det går ut på att jag i mina sökningar kan antingen söka så att jag får träffar på vanligt sätt eller söka på sådant sätt att jag jag får träffar som i första hand baseras på vad mina vänner i mina kretsar skrivit/nämnt om ämnet. Det kan bli mycket intressanta träffar när man ser på de sociala sökningarna. Tjänsten har inte kommit till Sverige ännu (om man inte går över och söker på google.com samt ställer om sitt språk till engelska, det funkar för mig i alla fall).

Jag kan alltså nu få träffar som helt baseras på mina vänner, det innebär att jag som i filmen nedan söker på ordet IKT och får en mängd människor i mina kretsar som omfattas av detta begrepp. Vår integritet urholkas alltmer och vi måste fråga oss hur långt vi kan acceptera att låta oss vara så transparenta. Eller så måste vi fråga oss en helt annan fråga...spelar det någon roll? För många gör det kanske inte det men när man börjar att samköra olika system så vet vi att man kan få fram en hel del information som egentligen inte handlar om vad vi säger och gör utan snarare var vi säger det, när vi säger det och till vilka vi säger något. Dessa handlingar kan uppenbara mönster som kan berätta mycket om oss själva och det är inte berättelser som handlar om vad jag sagt utan snarare vad jag gjort, gör och kommer att göra och detta kommer att ske utan ord. Google search plus är kul, smidigt och en fiffig funktion...men vi måste även se bakom dessa yttre attribut.

3 kommentarer:

  1. Hej! Påverkan som du nämner är viktig att ta på allvar. Många små steg kan leda till något som just nu är svårt att se.

    SvaraRadera
  2. Funktionaliteten med personaligt anpassade sökresultat krymper också perspektiven om man inte är medveten om hur det fungerar, så man kan koppla bort det. Den som själv - eller har kompisar som - gärna klickar på ex-vis länkar med rasistiskt innehåll kommer ju i allt högre grad få sin världsbild bekräftad.
    För oss alla gäller att chansen/risken att vi hittar "medvetenhets-vidgande" länkar i sökresultaten minskar drastiskt.
    Läs gärna Eli Parisiers utmärkta "The filter bubble" som på ett enkelt sätt beskriver problemet.

    SvaraRadera
  3. Mr Svärdhagen, du väcker en konspiratoriskt känsla som succesivt börjar komma smygande. Har nyss erövrat "dropbox-dimensionen" vilket förstärkt känslan. Ligger ett Orwellskt 1984, en oligarkisk diktatur och väntar som ett "resultat" av den ökade transparensen där alla vet allt om alla . Ett storebrorssamhälle utan den individuella tankens riskfria öppenhet? Eller kommer transparensen att generera ett intellektuelllt korsbefruktande som leder till skapandet av Utopia? Den som lever får se.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.