onsdag 1 februari 2012

Skolminister utan bildning

Såhär kreativa bör vi nog inte vara :-)
Det är en tragisk läsning i dagens DN där vår utbildningsminister ondgör sig och sågar satsningen med läsplattor i skolan i Sollentuna i ett skriva till sig läsning projekt. Enligt artikeln i DN så studsar tydligen Björklund när han läser om Sollentuna-satsningen. Att skriva till sig läsning börjar mer eller mindre bli en etablerad standard där skrivandet utvecklas snabbare än när man nyttjar papper och penna i de små händerna som inte vill skriva fint även om man försöker.

Det finns flera problem med Björklunds politik men det som är mest oroväckande är det faktum att han är riktigt dåligt påläst. Forskning har under flera år kunnat visa att t.ex. skriva till sig läsning ger märkbara positiva resultat på skrivutvecklingen. Men överhuvud taget så brukar frågan om IT i skolan ifrågasättas men enligt forskningsprojektet UnosUno (som inte forskar inom att skriva till sig läsning utan en-till-en satsningar i skolan) så blir lärares handledning och instruktioner än mer viktiga, se intervju med Åke Grönlund på Skolverkets skolutvecklingssida. Något händer med IT i skolan både hos lärare och elever. Det är märkligt att en utbildningsminister så kan söka efter teser och forskning i andra länder som stödjer hans egen uppfattning och totalt bortse det som händer i Sverige. Här pågår just nu ett maktspel på politisk nivå som bygger en skola som baseras på tankar om total kontroll, uniformitet, makt och mätbarhet som inte syftar till att skapa eget tänkande individer.

Björklund säger också att man måste lära sig att skriva för hand vilket är en total missuppfattning om vad skriva till sig läsning handlar om. Han säger också att vi i "framtiden måste kunna både skriva och räkna och att man inte alltid kan ha tillgång till en dator var man än befinner sig".  Måste vi verkligen det, idag är vi utrustade med datorer i våra mobiler och som utvecklingen ser ut så kommer vi definitivt att klara oss utan skrivdon i form av pennor. Tryckpressen förde med sig samma resonemang men ifrågasätts inte idag.

Kan vi påstå att en person som inte kan använda en penna men däremot en dator till att skriva på är skrivkunnig? Björklund skulle nog säga att personen ifråga inte är skrivkunnig är jag rädd för.

Skolan har ett fantastiskt stort och viktigt uppdrag men fokus ligger mer på ett plan samt en människosyn som är bekymmersam om man följer ministerns linje i alla fall. Det förefaller som att utbildningsministern borde skaffa sig en lite större omvärldsbevakning som omfattar även digital artefakter.




12 kommentarer:

  1. Kan ju hålla med om att alla borde lära sig skriva för hand, allt annat vore idioti. Men visst fan är det lättare att börja gilla skriva/läsa om man inte behöver brottas med att göra 50+ skrivstils A, sen B etc eller skämmas för sin fula handstil när man skriver.

    SvaraRadera
  2. Jag vill bara påpeka att jag INTE uttalat mig om metoden "skriva sig till läsning" vilket lite grann antyds ovan eftersom mitt namn nämns i samma mening som metoden. Däremot hoppas jag kunna göra det framöver - eftersom forskningsresultat saknas förbereder vi en vetenskaplig studie av just den metoden för att se om den ger bättre resultat än andra metoder.

    SvaraRadera
  3. Tack för den kommentaren Åke, jag var lite hastig där i min formulering utan ville snarare visa på den forskning som pågår inom IT och lärande och där du lyfter fram viktiga bitar. Jag ska förtydliga detta i mitt inlägg omgående.

    SvaraRadera
  4. Carola Rehn Lindberg1 februari 2012 14:44

    Bra inlägg!
    Hemskt med en så okunnig skolminister.

    SvaraRadera
  5. Redan nu har folk börjat skriva som kråkor, förmodligen pga brist på övning. Alla skriver ju allt på datorn nuförtiden...

    Att framtidens vuxna inte kommer kunna ens skriva läsligt på ett effektivt sätt är befängt! Stå på dig Björklund...

    SvaraRadera
  6. (oops, glömde en bit av inlägget)

    Det är ju inte som att det "papperslösa samhället" existerar, och kommer inte göra det inom överskådlig framtid...

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Du säger: "Forskning har under flera år kunnat visa att t.ex. skriva till sig läsning ger märkbara positiva resultat på skrivutvecklingen." Men var är DINA referenser?

    Skönt med åsikter och jag håller med om huvuddelen i ditt inlägg men vi lär ju våra barn att kolla källan, eller hur?

    (Och jag vill inte se en länk till Aren tragertons hemsida som du kanske förstår...)
    /M

    SvaraRadera
  8. Hej Martin

    Ja, du berör en viktig fråga angående källkritik och källor. Jag borde klart påvisat det jag skriver tydligare och jag förstår att Trageton inte är ett alternativ även om vi inte kan bortse från honom. Det finns ett antal uppsatser men inte minst mycket beprövad erfarenhet som visar på en positiv utveckling, jag har själv följt utvecklingen i ett antal skolor men inte systematiskt dokumenterat det. Däremot finns det en hel del skrivet om det hela och hänvisar till en samling lästips här https://sites.google.com/site/skrivasigtilllasning/boecker-och-litteratut

    Men det är samtidigt som Åke Grönlund ovan skriver, vi måste ha mer forskning men den beprövade erfarenheter visar än så länge att skriva till sig läsning fungerar.

    SvaraRadera
  9. Jag är lite kluven i frågan. Jag tycker JB har en poäng, att datorn plötslig ersätter bok, penna och papper i snabbt skede tror jag är farligt. Jag jobbar i en ett till ett kommun och jag är tveksam om kalaset är värd kostnaden. Anser också att lärarna är för dåligt utbildade på datoren. Många lärare saknar helt enkelt kompetensen och vad är datorn då? En leksak? Jag ser också ett problem med att det jobbas så olika med it beroende på vilken kommun man kommer ifrån. Ska inte grundskolan vara likvärdig beroende på vilken kommun man kommer från?

    SvaraRadera
  10. Det är bra med alla erfarenheter i denna fråga, jag håller definitivt med dig i frågan om kompetensbehovet (se Stefan Pålssons intervju med mig idag i frågan : http://omvarld.blogg.skolverket.se/2012/02/01/vad-kravs-for-att-lyckas-med-it-i-skolan/). Det vi såg i vår genomlysning var att det är oerhört ojämlikt vad gäller satsningar i skolan och detta måste vi verkligen fundera över hur vi kan utjämna. Det finns många problem och frågor men samtidigt så börjar nu just läsning på läsplattor explodera inte minst på privatmarknaden så vi går in i ett nytt skifte tror jag. Men vaksamhet, analys, eftertänksamhet och goda pedagoger krävs här.

    SvaraRadera
  11. Jag är inte förvånad. Björklund talar alltid innan han tänker.

    SvaraRadera
  12. Har barn i den skola i Sollentuna som var med i inslaget och jag är i princip 100% positiv till satsningen. Nu är det förstås så att plattorna bara funnits där en kort tid, men av våra två lärare att döma är det absolut inte fråga om att ersätta allt skrivande för hand med plattorna.

    Båda barnen har nuvarande vecka skrivläxa på papper. Ena sonen har sedan mycket tidig ålder haft stort intresse för skrivstil och parallellt tillgång till dator, så jag tror inte det ena utesluter det andra.

    SvaraRadera