
Vi behöver vara lite mer kritiska kring det vi delar och det vi tar för sanningar, min tanke kring något som får en sk. viral-spridning, dvs sprids i mycket stor omfattning, ska man alltid ta med en nypa salt. Vem minns väl inte innebandypappan som lämnade sin son utanför innebandyhallen i kylan bara för att pappan tyckte att sonen hade spelat så kasst? Om alla delar något, fråga dig, är detta verkligen sant?
Sedan finns det olika källor som går utöver Googles söktjänst vilket kan vara viktigt att känna till och det är bl.a. sidan Snopes som ofta har koll på de senaste myterna och även Museomofhoaxes som är värd att slänga ett öga på då och då.
Givetvis skall man också arbeta efter de metoder som vi ser i skolverkets kolla källan men jag anser att det inte räcker, vi måste söka både metodiskt men även skapa oss en kännedom om viral-spridning, rent tekniskt hur filer och filmer kan spridas via t.ex. Facebook samt hur kulturer och sammanhang skapas och fungerar på nätet.
Det som är absolut roligast med källkritiska frågeställningar är att se hur lätt det är att dupera och förvanska information och med mycket enkla medel. Källkritik är roligt och när man fördjupar sig i Snopes och Museumofhoaxes så blir det hela ännu mer intressant.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.