fredag 18 september 2009

Filter på andlig nivå


Nätets framväxt har förfärat och skrämt många, inte sällan har religiösa aktörer känt sig hotade av informationsspridningen. Inget nytt i detta, bokbål och andra mer eller mindre våldsamma metoder för att få oliktänkare att tystna har alltid funnits. Givetvis försöker man även på nätet att skapa tjänster som begränsar utbudet till att passa den religiösa doktrinen. För några år sedan kom den katolska tjänsten Cathoogle-The best way for good Catholics to surf the web vars syfte är att leda den katolske surfaren till "bra" sidor. Idag läser jag om den muslimska motsvarigheten till Cathoogle i ImHalal. Det är ett holländskt företag som driver sidan och fungerar som vilket filter som helst, om ett otillåtet ord dyker upp så kommer en liten varning:

Oops! Your search inquiry has a Haram level of 2 out of 3. This means that the results fetched by ImHalal.com could be haram!


Jag förundras över dessa initiativ och jag förstår definitivt syftet med dem. De är till för att skydda människor till att göra fel, kanske primärt för att de inte skall tänka annorlunda utan hela projektet drivs av en mycket mer svårgriplig dimension...nämligen människan som syndfri (eller syndfull) varelse och uppdraget att skydda människor från det onda samt att stå i god relation med Gud. Det är alltså en markant skillnad mellan en sån här sökmaskin som t.ex. ImHalal och ett filter i min dator som hindrar mig från att se rasistiskt material. Här finns en religiös dimension, vi är relaterar inte bara till andra människor utan även en gudomlig makt. Detta gör det hela mer komplicerat. Vi kan alltid hävda att filter inte är bra...det gör jag ständigt, men om jag inom en religiös uppfattning även anser att min relation med Gud kan bli förstörd på grund av för mycket information så handlar det hela inte längre bara om mig.

Den brännande frågan blir då för de som inte omfattar en sådan religiös uppfattning, är det rätt att styra människors informationssökande? Den andra frågan som direkt relaterar till religionen är...är det möjligt för religiösa rörelser och/eller sekter att fungera som tidigare kombinerat med internet? Ännu tydligare...börjar religionen att bli överflödig i och med internets intåg? Frågorna är intrikata och mycket viktiga att hantera...dock varsamt.

Har just kommit hem från Kreta...joggade upp till toppen av ett berg ovanför bergsbyn Pefki till ett litet kapell...ett kapell som låg högt upp just för att komma närmare Gud. Utsikten och naturen tog andan ur mig samtidigt som teknik och religion möttes i samma ögonblick jag tog fotot med min mobiltelefon.




Kapellet ligger på toppen av berget ovanför byn Pefki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.