Ja, jag är kritisk till mycket men ibland måste man uttrycka sina funderingar. Har just tagit del av ett Facebook-erbjudande som nästan är omöjligt att att inte gilla, men min fråga är om man verkligen skall gilla detta:
Här är det ett företag som vill "köpa" likes till sitt Facebooksida genom ett rätt etiskt diskutabelt sätt, för vem kan väl inte tycka att det är bra att man bidrar till att fler barn skall få möjlighet till rent vatten? Samtidigt blir detta ett tydligt exempel på hur enkelt vi som människor fungerar för det är väl nästan så att om jag inte gillar detta så är jag en dålig människa som inte vill hjälpa utsatta barn. Men för egen del så vägrar jag...dels för att summan är löjligt låg, jag säljer inte mina likes om det är så att det inte är så att det faktiskt verkligen kostar företaget ifråga något (om det hade stått 1000 kronor per likes så hade det blivit intressant, samt gjort skillnad för barnen).
Men det är detta som är så intressant med detta som ibland kallas för Slackeraktivism (se Slacktivism). Vi kan som deltagare i Facebook delta i uppror och gilla sådant som allmänheten i regel ogillar eller gillar men vi behöver själv inte lägga ned ngt större engagemang men vi kan visa vår omvärld att vi faktiskt engagerar oss.
Ett upplägg från ovanstående företag vore väl kanske mer intressant om man från båda sidorna gav till musikhjälpen i ett upplägg typ: Om ni ger 10 kronor så ger vi 20, om ni ger 100 så ger vi 200. För då måste jag aktivera mig och samtidigt fundera över, vill jag knyta mig till detta företag för det är den frågan som är viktig. När jag gillar en sida så lyfter jag ett företag, om det är OK för dig så skall du gilla detta företag ändå. Men poängen med detta är upplägg är klart att man vill ha mer likes och vårt erbjudande är så bra så att vi känner oss oetiska om vi inte gillar företaget. Gör inte det, betala istället direkt till musikhjälpen.
Här är det ett företag som vill "köpa" likes till sitt Facebooksida genom ett rätt etiskt diskutabelt sätt, för vem kan väl inte tycka att det är bra att man bidrar till att fler barn skall få möjlighet till rent vatten? Samtidigt blir detta ett tydligt exempel på hur enkelt vi som människor fungerar för det är väl nästan så att om jag inte gillar detta så är jag en dålig människa som inte vill hjälpa utsatta barn. Men för egen del så vägrar jag...dels för att summan är löjligt låg, jag säljer inte mina likes om det är så att det inte är så att det faktiskt verkligen kostar företaget ifråga något (om det hade stått 1000 kronor per likes så hade det blivit intressant, samt gjort skillnad för barnen).
Men det är detta som är så intressant med detta som ibland kallas för Slackeraktivism (se Slacktivism). Vi kan som deltagare i Facebook delta i uppror och gilla sådant som allmänheten i regel ogillar eller gillar men vi behöver själv inte lägga ned ngt större engagemang men vi kan visa vår omvärld att vi faktiskt engagerar oss.
Ett upplägg från ovanstående företag vore väl kanske mer intressant om man från båda sidorna gav till musikhjälpen i ett upplägg typ: Om ni ger 10 kronor så ger vi 20, om ni ger 100 så ger vi 200. För då måste jag aktivera mig och samtidigt fundera över, vill jag knyta mig till detta företag för det är den frågan som är viktig. När jag gillar en sida så lyfter jag ett företag, om det är OK för dig så skall du gilla detta företag ändå. Men poängen med detta är upplägg är klart att man vill ha mer likes och vårt erbjudande är så bra så att vi känner oss oetiska om vi inte gillar företaget. Gör inte det, betala istället direkt till musikhjälpen.
Om jag har rätt för mig lade företaget i fråga sedan på en nolla på det slutgiltiga beloppet. 10 kr per like, alltså.
SvaraRadera/Joachim Thornström