torsdag 27 augusti 2009

Facebook & quizzarna

Alla som nyttjar Facebook kan inte undgått alla Quizzes som kanske Du själv och Dina vänner på löpande band besvarar. De är lättillgängliga och går snabbt att göra och ibland kanske det resulterar i ett gott skratt eller ett stort frågetecken. Dessvärre verkar det som om det som händer under ytan i dessa quizzar är lite oroväckande om man får tro American Civil Liberties Union (ACLU) som arbetar för att öka medvetenheten om integritetsfrågor kring Facebook tillämpningar, särskilt frågesporter (quizz). Enligt ACLU avslöjar alla de som deltar i frågesporter mycket mer personlig information för utvecklare av tillämpningar än de är medvetna om. Detta beror till största del på att Facebooks standard säkerhetsinställning ger dem tillgång till din profilinformation om din profil är inställd på "privat". Än värre, ACLU rapporterar att även om du själv avskyr frågesporter och aldrig gör någotn så kommer din profil info fram när en av dina vänner tar en frågesport. Vill du se hur illa det är...testa ACLUs egen Quizz i Facebook.

Dessa till synes oförargliga tidstjuvar kan få farliga konsekvenser för ens privatliv om illvilliga applikationsutvecklare önskar tillgång till Facebook's guldgruva av personuppgifter. Huruvida detta stämmer helt och hållet ska jag låta vara osagt men Facebook har å andra sidan inte förnekat det hela och det är en sak om jag själv synliggör mina personliga uppgifter i olika frågesporter...vad värre är att jag som själv inte tar några sådana (förutom ACLU som jag testade i samband med detta inlägg) så förstår jag att min profil finns lagrade hos alltför många olika företag som kan nyttja den informationen precis som den vill. Har vi tappat kontrollen? För länge sedan!!!

Uppdaterat klockan 21:50. Facebook ser över integriteten för Quizzarna, läs meri Facebooks pressmeddelande här. Improving User Privacy on Platform

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.