måndag 12 maj 2014

Digitalism: När allting är internet

Pelle Snickars är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå Universitet och idag släpptes hans senaste bok: Digitalism: När allting är internet (den släppts i digitalt format medan den analoga versionen kommer ut den 15/5. Den finns redan nu att låna på biblioteken i digital format och så snart den kom ut så kastade jag mig över den och sträckläste. Det är en lättläst bok men för det inte en ointressant, tvärtom. Snickars gör t.ex. upp med frågan om kvalitet på nätet på ett vasst och tankeväckande sätt och beskriver delningskulturen utifrån både historiska som direkt samhällskritiska perspektiv. Bransch efter bransch påverkas av den digitala utvecklingen och Snickars är insatt. Han har läst på och kan utifrån många års erfarenhet och forskning sätta fingret på vad den digitala utvecklingen innebär.

Det jag gillar är just att han är balanserat kritisk samtidigt som han är positiv till den digitala utvecklingen utan att för den delen hamna i en digital determinism, dvs att detta med digitaliseringen inte är något att ens ifrågasätta.

För er som arbetar med IT i skolan eller bara är allmänt intresserade av vad vår digitala kultur innebär så är den läsvärd. Jag fastnar för många citat i boken och ett bland flera är följande när han talar om 2012 års litteraturutredning Läsandets kultur:

För att utveckla en mer "avancerad läsförståelse krävs...ett läsande av texter som är mer komplicerade än korta inlägg i forum på nätet". Det är som att webben inte innehöll några längre texter, eller att brist på utrymme kännetecknade internet. Det är ett enfaldigt argument. Enligt litteraturutredningen är det dessutom bara boken som kan åstadkomma en djup läsart, detta eftersom "de texter som internetanvändarna kommer i kontakt med oftast är korta och inte kräver så mycket av läsarna". Den här typen av resonemang bör kallas vid sitt rätta namn: nonsens.

Boken omfattar åtta områden och jag tror att flera som läser denna bok kan få en aha-upplevelse när man får en förklaring till hur t.ex. förslag på ny musik i Spotify levereras till mig via algoritmer eller varför Netflix kan träffa så rätt i vilka filmer jag kan vara intresserad av att se på. De åtta delarna består av:

  1. Digitalism
  2. Överflöd
  3. Kvalitet
  4. Delande
  5. Öppenhet
  6. Information
  7. Lagring
  8. Digitalisering 
För egen del läste jag nog boken väl snabbt så det blir till att börja om igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.