tisdag 9 november 2010

Ge för sjutton pedagogerna lite svängrum

Skolverkets senaste nyhetsbrev har som tema IT i skolan vilket är ett viktigt tema. Frågan är vad som driver skolor att införa IT i skolorna? Är det för att man ser pedagogiska poänger med detta eller handlar det för många om att man gör det för att det just nu börjar att bli en trend? Om det senare är på gång att hända, vilket jag i somliga fall misstänker så är jag oroad. Det verkar som om många helt tappar fokus så snart teknik blandas in. Aldrig skulle man kunna tänka sig att köpa in böcker till ett bibliotek utan någon som helst tanke om vad ska ingå i biblioteket, aldrig skulle det fungera att bygga en skola utan att fundera över vad man har för tanke med skolan och hur man ser på den i det långa loppet. Men med IT sker något helt annat allt för ofta. Om vi går tillbaka till bilden av att skapa ett bibliotek...vilka låter man leda arbetet? Svaret är givetvis bibliotekarierna, ingen skulle vilja hävda annat heller. Men när vi då tar in IT i skolan så blandar sig så många andra parter sig i samtalet. Tekniker då de anser att detta är deras område, administratörerna för att de känner att de får merarbete, föräldrarna då detta skiljer sig från den skola som de känner till osv osv. Inte konstigt att det finns ett visst motstånd hos pedagogerna att införa IT i skolan då det finns så många aktörer som vill få ett ord med i laget.

Nej låt pedagogerna göra det som de är bäst på, dvs. att leda den pedagogiska utvecklingen och ge dem för sjutton lite svängrum så att vi får en förändring. För goda pedagoger ser också att skolan måste förändras och detta är akut när alla våra liv, och inte minst våra ungas livsvillkor så snabbt förändras.