Det är något paradoxalt att våra stora jättar inom de sociala medierna i det att man inte kan nå dem via e-post eller telefon. Företag som lever på att vi skall kommunicera med varandra gör allt vad de kan för att INTE ha kontakt med deras kunder/användare. Vad är det som har gått snett i detta? Är det just för att Googles såväl som Facebooks tjänster är "gratis" som gör att man känner att man inte har anledning till att svara på frågor som rör deras tjänster? Facebook är mer eller mindre helt omöjliga att nå (finns på Eniro men utan att ange telefonnummer), däremot har Google på senare tid lagt upp ett telefonnummer som man kan nå dem på. Det är flera osm vittnat om svårigheterna att få kontakt med Facebook som t.ex. artikeln nedan från DN.
Det som alltså händer är att vi ser till att Facebook och Google (m.fl) ständigt har kontakt med oss samtidigt som vi inte har en enda möjlighet till att kontakta dem. Ärenden som är akuta får vänta flera veckor innan åtgärd och det är upp till företagen att välja hur de vill agera i olika situationer.
Med tanke på detta har jag skapat en grupp på Facebook där alla som vill får vara med och skriva om sina erfarenheter om kontakter med Facebook. Frågan är om denna grupp får finnas kvar särskilt länge då Facebook upptäcker den ;-) ?
Antar det krävs en hel del resurser att ha support tillgängligt. Jag tänker att de inte vill bli kontaktade för saker som folk kan ta reda på själv (genom att läsa hjälpartiklar osv.). Ibland ställer ju folk frågor som redan finns besvarade bara de tittar i FAQ eller googlar.
SvaraRaderaFöretag som vill komma i kontakt med Google (partnerskap eller om de känner att något inkräktar på deras företag) brukar väl lyckas komma i kontakt med dem?
Fast jag håller med om att de borde ha en supportgrupp för användare att kontakta på. Jag har aldrig kommit i kontakt med Google eller Facebook men däremot Twitter som ändå är stora. Kan Twitter så ska ju Google och Facebook också kunna det tycker jag.