måndag 22 april 2013

In med rolighetsteorin i skolan

Många av er har hart talas om rolighetsteorin, ett projekt sponsrat av Volkswagen där man utlyste en tävling som bygger på att få till ett ändrat beteende men inte utifrån ett strafftänk utan genom att göra något roligt istället för sådant som uppfattas som tråkigt. Världens djupaste soptunna är ett sådant exempel där man med en enkel modifikation av en soptunna fick fler att slänga skräp i tunnan istället för på marken, se film nedan:

Jag kom att tänka på detta projekt när jag deltog på ett föräldramöte där man diskuterade problemet med att en del elever jämt kom sent och att detta medförde brus och oro i klassrummet. Det efterföljande samtalet handlade om hur man skulle "bestraffa" dessa elever (bestraffa var inte ordet men den underliggande meningen) men under samtalet så vände vi det till att snarare fråga oss hur vi kunde premiera de elever som kom i tid.

Det var då jag kom att tänka på rolighetsteorin. Skolan är en kreativ miljö och har även grymt många kreativa elever, ska det verkligen vara omöjligt att skapa incitament som gör att man verkligen vill vara i tid till lektionen (i flera fall vill man säkert vara det ändå utan några incitament förutom intresse för ämnet eller den mycket populära läraren).

Vilka rolighetsteorier skulle vi då kunna tänka oss i skolan? Ja, här skulle jag vilja ha igång er som läser detta genom att komma på olika förslag. En enkel sak skulle kunna vara att koppla en QR-kod som finns i klassrummet som tar en till ett lotteri eller liknande för de som kommer i tid. En anna skulle vara att rigga stolarna i klassrummet så att dessa på ett eller annat sätt blir dynamiska i olika sammanhang.

Med en smartboard borde man kunna göra en hel del men även andra saker som inte har med teknik att göra kan fungera.

Gnugga geniknölarna lite, tala med era elever och se om ni inte kan komma på några intressanta idéer som bygger på premiering och glädje.