Medan skolvärlden än så länge fokuserar på bärbara datorer och mobiltelefoner och talar om framtidens lärande så pågår en mycket spännande utveckling på ett helt annat plan och som kommer att påverka samhället och då också skolan. Lärandet kanske inte kommer att förändras men däremot lärkulturen där vi kommer att att förflytta oss från den klassiska lärmiljön i skolan till något helt annat. Jag talar så klart om det jag tidigare skrivit om i denna blogg, ibland benämnt Lifelogging, ibland har jag talat om att tekniken kryper närmre oss. Men vad handlar det om och är det bara en utopi?
Jag tror (jag vet inget om framtiden så jag kan bara spekulera) att i kölvattnet av teknik som Google glasögon eller intelligenta klockor som snart släpps på marknaden så kommer även klassrum att kunna förändras med tekniken. T.ex. genom att öppna en vägg till andra klassrum i världen för direktkontakt. Detta sker redan idag genom Skypes projekt Skype in the classroom där man snabbt och enkelt kan komma i kontakt med en annan klass i vår värld. Här kan man koppla upp sig (lärarna har kommit överens om detta innan) med ett klassrum via Skype och därefter gäller det för eleverna att ta reda på vilka länder klasserna kommer från. Här blir det språk, geografi och teknik, allt i ett. Klassrumet blir ett vidgat sådant. Detta är idag...vad händer då i morgon? Vad händer i framtiden?
När vi får allt fler verktyg som hjälper oss med vardagen i form av karttjänster, konverterare och översättningstjänster så kommer dessa alltmer att verka i bakgrunden. Vi ska inte behöva säga till Runkeeper att vi är ute och löptränar utan det kommer mobilen, armbandet eller klockan redan att känna till, dels utifrån våra vanor men även utifrån våra rörelser. Redan nu finns det översättningstjänster där man i telefon talar på sitt språk och den som lyssnar hör en översättning på sitt språk (se t.ex. reportage i SR). Har det med lärande att göra?
Jag kan lista en mängd olika tekniker som kommer att påverka oss rätt rejält men poängen här är inte att tala om teknik, däremot att vi som pedagoger behöver sätta oss in i denna utveckling, gärna testa en hel del av detta för att se om dessa verkligen fyller någon funktion för lärandet.
I förra veckan deltog jag på en konferens som gick under namnet Digital Health Days som fokuserade på ny teknik och hälsa. Det som var intressant här var att det fanns få intressenter från hälsosektorn, däremot fanns det ett stort antal företag som talade sig varmt om sina produkter och hur illa det var att hälsosektorn inte nyttjade dessa varor och tjänster. Kanske fanns det en anledning till varför hälsoområdet inte var där, kanske är det för tidigt för denna sektor, kanske är det så att säkerhetsfrågorna är så många och svåra att man inte kan införa dessa, eller kanske handlar det om att tjänsterna kanske inte ens fyller ett reellt behov?
Tekniken vet inga gränser och det vi kommer att se inom kort är att tekniken kryper allt närmre oss som individer. I det måste vi ställa oss den viktiga frågan: Vad är lärande och vad är i så fall framtidens lärande som så populärt lyfts fram i samband med att skolor skaffar datorer till skolan? Handlar framtidens lärande om att ha god informationskompetens? Kanske det men det räcker inte. Handlar det om att lära snabbare eller mer? Kanske också det men har det med digital teknik att göra eller handlar det om god studieteknik? Är framtidens lärande att tillse att alla elever når målen? Tveksamt, det är inte framtidens lärande utan det är NU det ska ske.
Jag kan låta kritisk...eller det är jag ofta, men vi måste analysera begreppen så att det inte bara blir floskler och säljargument.
Jag tror (jag vet inget om framtiden så jag kan bara spekulera) att i kölvattnet av teknik som Google glasögon eller intelligenta klockor som snart släpps på marknaden så kommer även klassrum att kunna förändras med tekniken. T.ex. genom att öppna en vägg till andra klassrum i världen för direktkontakt. Detta sker redan idag genom Skypes projekt Skype in the classroom där man snabbt och enkelt kan komma i kontakt med en annan klass i vår värld. Här kan man koppla upp sig (lärarna har kommit överens om detta innan) med ett klassrum via Skype och därefter gäller det för eleverna att ta reda på vilka länder klasserna kommer från. Här blir det språk, geografi och teknik, allt i ett. Klassrumet blir ett vidgat sådant. Detta är idag...vad händer då i morgon? Vad händer i framtiden?
När vi får allt fler verktyg som hjälper oss med vardagen i form av karttjänster, konverterare och översättningstjänster så kommer dessa alltmer att verka i bakgrunden. Vi ska inte behöva säga till Runkeeper att vi är ute och löptränar utan det kommer mobilen, armbandet eller klockan redan att känna till, dels utifrån våra vanor men även utifrån våra rörelser. Redan nu finns det översättningstjänster där man i telefon talar på sitt språk och den som lyssnar hör en översättning på sitt språk (se t.ex. reportage i SR). Har det med lärande att göra?
Jag kan lista en mängd olika tekniker som kommer att påverka oss rätt rejält men poängen här är inte att tala om teknik, däremot att vi som pedagoger behöver sätta oss in i denna utveckling, gärna testa en hel del av detta för att se om dessa verkligen fyller någon funktion för lärandet.
I förra veckan deltog jag på en konferens som gick under namnet Digital Health Days som fokuserade på ny teknik och hälsa. Det som var intressant här var att det fanns få intressenter från hälsosektorn, däremot fanns det ett stort antal företag som talade sig varmt om sina produkter och hur illa det var att hälsosektorn inte nyttjade dessa varor och tjänster. Kanske fanns det en anledning till varför hälsoområdet inte var där, kanske är det för tidigt för denna sektor, kanske är det så att säkerhetsfrågorna är så många och svåra att man inte kan införa dessa, eller kanske handlar det om att tjänsterna kanske inte ens fyller ett reellt behov?
Tekniken vet inga gränser och det vi kommer att se inom kort är att tekniken kryper allt närmre oss som individer. I det måste vi ställa oss den viktiga frågan: Vad är lärande och vad är i så fall framtidens lärande som så populärt lyfts fram i samband med att skolor skaffar datorer till skolan? Handlar framtidens lärande om att ha god informationskompetens? Kanske det men det räcker inte. Handlar det om att lära snabbare eller mer? Kanske också det men har det med digital teknik att göra eller handlar det om god studieteknik? Är framtidens lärande att tillse att alla elever når målen? Tveksamt, det är inte framtidens lärande utan det är NU det ska ske.
Jag kan låta kritisk...eller det är jag ofta, men vi måste analysera begreppen så att det inte bara blir floskler och säljargument.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.