tisdag 24 april 2012

Min dator kan ingenting

Skärmdump av skrivbordet i Chromebook
Det har gått troll i debatten om vilken dator som skall användas i utbildningssammanhang. Skall skolorna utrustas med en PC eller en Apple-dator med tillhörande pedagogiska koncept eller ska det kanske vara en läsplatta istället? Att sedan se till att alla pedagoger kan hantera datorerna och programmen samt se till att filer mm sparas på rätt ställe plus all administration runtomkring dem är omfattande får den vaksamme ledaren att inse att detta kommer att kräva mycket. I säljsnacket kring datorerna (jodå, skolledarna får ofta flera samtal per vecka av olika IT-säljare av hård- och mjukvara) så talar man om att de ska vara snabba och programmen kan göra det ena eller det andra och batteritiden, tja, det finns mycket att önska.

Varför jag skriver detta inlägg är för att jag nu har vecka i tid bakom mig då jag testat en Samsung Chromebook som egentligen inte är annat än en dator som startar mycket snabbt och som tar mig ut på nätet inom 15 sekunder. Den kan ingenting mer, den kan endast användas till att surfa med men att surfa idag innebär att jag kommer åt precis allt det som jag vill kunna göra med vilken annan dator som helst (sen bör man kanske ställa sig frågan om någon dator kan någonting alls vilket är tveksamt men det är inte sällan ett argument). Ordbehandlingsprogram, bildredigering, lagring, modulering, lyssna till musik, konferera online, spela in film och redigera film kan jag idag göra online med stöd av "molnet". Det enda jag behöver är en nätuppkoppling och det lider vi inte brist på i Sverige idag.

Det är nu det slår mig att jag inte vill ha en fantastisk snabb och kraftfull dator inom utbildningsmiljön (förutsatt att vi inte har specialprogram med fokus på t.ex. media och bild, då finns andra behov) och det om är än mer intressant är att jag inte nu behöver ta in snacket om vad den ena eller den andra datorn klarar av att göra, utan jag måste ha en klar idé om vad jag vill åstadkomma med min undervisning och plötsligt blir det så mycket tydligare att det inte är själva datorn det handlar om. Alla kan surfa...och jag menar alla...om vi kanske skulle börja nyttja detta faktum till att surfa in till de tjänster som stödjer lärandet och som till 99% finns tillgängligt i "molnet". Kanske är det dessutom så att datorn som vi känner den idag är en kortare passus i utbildningshistorian.

I kväll genomförs Dalarnas första TeachMeet och där ska jag under 7 minuter presentera lite hur jag tänker om detta...ni är välkomna att vara med via vår streaming om ni önskar, se mer om detta på TeachMeet Mitt.

Välkomna att ta del av min enkla värld.

1 kommentar:

  1. Helt rätt... du missade dock en passus om kostnader. Det ska naturligtvis vara så billigt som möjligt.

    Så att satsa på Linux och öppen mjukvara är nog det långsiktigt bästa. Finns flera länder som redan insett detta.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.