onsdag 6 mars 2013

Sakernas internet är elevernas internet


I mitt förra inlägg skrev jag om mobiltelefonen och frågan handlar om hur man i skolan ska hantera dessa. Jag fick fram till nu 64 personer som svarade på min fråga om huruvida dator/mobilen kan stimulera till varierad undervisning i skolan och majoriteten svarade Ja på den frågan (jag skall ställa frågan i fler sammanhang så kommer nog staplarna att se lite annorlunda ut).

Mobiltelefonerna i sig ser flera som ett problem ändå men det som händer nu är en teknikutveckling som går så fort att snart handlar det inte om endast mobiler (om de ens kommer att finnas kvar på det sätt som vi ser på dem nu?) I går kunde vi läsa bland annat i Gadget Review att Apple ev. håller på att utveckla en klocka (kanske iWatch) som givetvis på olika sätt kommer att kopplas till internet, Google Glasögon är något annat som är en del i det som man kan beteckna som en del av internet of things (sakernas Internet). Det ryktas även om att Apple håller på att utveckla liknande glasögon som Google. Tekniken flyttar in i smycket, kläder, böcker och annat som annars varit analoga.


I denna utveckling kommer skolan inte längre kunna bromsa genom att förbjuda tekniken i skolan. Det blir svårt att förbjuda glasögon eller klockor, det går kanske i början då det är någon enstaka som har detta men därefter blir det svårare. Eller vad gör idrottsläraren som bedömer en elev på ett sätt men eleven visar i den statistik som eleven har i mobilen att löpsträckan var bra mycket längre än vad läraren tror. Många ämnen tror att detta med teknik inte berör dem men här kommer den för er dystra sanningen: ni måste tänka om. Inom slöjden kan vi snart skriva ut i 3D, smarta symaskiner är kopplade till internet för att få tag i de senaste mönstren, kemin kan labba virtuellt för att höja säkerheten etc. etc.

Om vi ser frågan om mobiltelefonen i detta perspektiv så inser vi att vi måste hantera frågan på annat sätt än förbud...vi måste förhålla oss till IT och basera beslut efter en god omvärldsanalys samt med samtal.

Ett företag hade ett problem med att sända filer till varandra inom de IT-lösningar som fanns. Det hela slutade med att de anställda övergick till en annan lösning vilket också löste problemet med att dela filer. När detta kom till kännedom för IT-avdelningen så insåg man att detta inte var bra och löste det genom att stänga möjligheten för de anställda att nyttja den externa tjänsten. Man löste inte problemet som de anställda hade utan låste bara möjligheterna som de innovativa medarbetarna hade funnit. Vi kan inte låsa en utveckling som kommer att springa ifrån oss...vi vinner kanske lite tid men skolan kommer att förlora detta om man inte tänker sakligt om IT i skolan, må så vara en-till-en satsningar, läsplattor, lärplattformar eller mobiltelefoner. I morgon talar vi om klockor, kläder och glasögon.