måndag 27 september 2010

När IT blir primärverksamheten

Allt för många gånger har jag varit med i sammanhang där man försöker att nyttja IT som pedagogiskt verktyg inom utbildning men på samma sätt som t.ex. i Gävle (se nyhet på SR- IT fiasko i Gävle) har råkat ut för avdelningar som säger nej och vägrar att finna lösningar på de problem som måste lösas inom pedagogisk verksamhet. IT-avdelningarna ser sig ofta som primärverksamheten och allt som inte stämmer överens med deras bild eller analys av läget är inkorrekt. Det som skett i Gävle är rätt klassiskt och det som är synd är att ett gott initiativ som bygger på en pedagogisk syn på lärande med ny teknik sänks pga att en kommunal avdelning vägrar arbeta annorlunda. Problemet med t.ex. en IT-avdelning är att de har ett språk som inte någon annan som inte är väl insatt inom IT-tekniska termer kan, om de säger att det inte går...vem är jag att hävda att det går? Frågan är ifall det handlar om att det inte går eller om det snarare är så att man inte vill för det betyder så mycket mer arbete.

Jag har i alla mina utvecklingsprojekt som handlar om IT och lärande sett att vi alltid har funnit lösningar på de problem som uppstår, det finns alltid lösningar. Det som är tråkigt i just detta fall är att de som får sota för problemen är skolan och till slut eleverna vilket är det absolut mest allvarligaste.

Själva idén med IT är att det går att lösa...jag eftersöker därför kreativa IT-ingenjörer som drivs att annat patos än tekniken sig själv, som drivs av att vilja hjälpa människor och åstadkomma förändringar. De kommuner som har dessa individer i sina stödjande verksamheter...de vinner, så skört är det.