måndag 4 juli 2011

Ny kurs till hösten, på Google+

För en kort tid sedan skrev jag om att jag planerar att ge en kurs som handlar om nätet och lärande och jag har nu beslutat mig för att denna kurs kommer att förläggas på Google+. Det låter kanske lite "hypat"att göra så men det beror på flera saker. Efter att nu har testat G+ ett tag så ser jag att det finns många fördelar att nyttja denna plattform, bara möjligheten att faktiskt enkelt kunna skapa olika grupper i de sk. kretsarna gör att det finns större möjligheter att sära mellan studier och fritid. Ett annat skäl är också att jag faktiskt slipper reklamen vilket jag tycker är viktigt i en lärmiljö, kalla mig gammalmodig men reklam i utbilningsmiljöerna fungerar illa. När det är dags att köra igång utbildningen vilket jag hoppas blir i augusti så lär alla som vill ha ett Google+-konto fått tag i ett sådant och utvecklingen på Google+ går så fort så att många fler funktioner kommer redan då vara igång. Bara det att via Google+ få obegränsat lagringsutrymme för bilder är helt suveränt, vilket LMS (lärplattform som t.ex. Fronter, PingPong, It´s Learning) erbjuder detta? LMS-företagen tar hutlöst betalt för lagring och detta är ännu ett skäl att lämna dem (vän av ordningen säger dock att det finns risker att lägga information i molnet...jag säger att det finns lika stora risker att lägga information på LMS-företagens servrar).

Så jag hoppas att flera vill vara med på kursen som jag under juli skall färdigställa samt lägga ut information om. Kursen kommer att vara en öppen fri kurs men det skall senare också gå att kunna söka kursen som högskolekurs och således få poäng för den.


3 kommentarer:

  1. Låter hur kul - och intressant - som helst! Nu måste jag väl se till att få lite tid till att plugga på hösten.. Sedan får vi allt hoppas att Google inte gör 'vågen' med Google+ men det är inte sannolikt. Denna gång handlar det om en långsiktig strategi som skall genomsyra hela företaget, om jag har förstått rätt.

    SvaraRadera
  2. Instämmer, låter spännande! Får väl också sättamig in i G+ då, har låtit bli hittills... ;)

    SvaraRadera
  3. Sedan jag upptäckte Google+ för drygt en vecka sedan, och sedan jag läst det här blogginlägget, har jag funderat mycket på hur tjänsten skulle kunna användas även på grundskolan. Jag ser bara möjligheter. Mina funderingar finns sammanfattade i följande inlägg: http://marielinder.wordpress.com/2011/07/08/google-borjar-skolan/

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.