tisdag 5 oktober 2010

Fokus på IT i skolan hamnar allt som oftast fel

När jag blir tillfrågad om att komma och föreläsa på skolor så är det oftast (inte alltid) utifrån samma frågeställning, IT har blivit ett problem och vad ska vi göra. Allt som oftast handlar IT i skolan om just denna fråga...problemen. Istället borde det samtalas mer om uppväxtvillkor och vad som håller på att hända i vårt samhälle, att införa sociala medier men med en klok strategi istället för att yrvaket lyssna till alla som vill förändra allt snabbt och (o)pedagogiskt. Mycket kan vi göra och vi måste kanske fundera över följande:

  • Sociala Medier kommer inte att försvinna, tvärtom, vi kommer att se mer av dessa. Bland tonåringar så har en stor del åtminstone en social profil.
  • Vi kan också sluta oss till att när barn är engagerade, då lär de sig bättre. Genom att nyttja nätet, bygga nya spännande nätverk och träna sina färdigheter så kommer lärandet i skolan att definitivt att vara relevant för eleverna, för de inser att det handlar om dem.
  • Ersätt skolans "pedagogiska datorläromedel" (om inte särskilda skäl finns till varför de nyttjas) med social utbildning, en undersökning Nielsen Online från USA visar att 63% av barn mellan 2-11 år ökade sin verksamhet online under de senaste fem åren. Detta är bara början och skolan måste fundera över hur den skall hantera "molnet" och alla de tjänster som vi nu flyttar ut. Här saknas helt strategier från skolan men det finns stora medel att spara in.
  • Sociala medier uppmuntrar till interaktation och kommunikation istället för att man som enskild elev skall sitta och "klicka".
  • Mobiltelefonen är inte skolans fiende, rätt använd så kan den bli skolans bäste vän.