tisdag 19 oktober 2010

Positionering i Google


Google annonserar att det nu är möjligt att få sina sökträffar kopplad till var man är någonstans. Detta innebär alltså att om du är inloggad via deras Google Latitude positioneringstjänst så kommer sökresultaten även att resultera i att du får geografiska träffar på det du söker. Det innebär att om du söker på ordet Pizza så får du upp närmsta Pizzeria. En naturlig och väntat utveckling. Nu handlar det först och främst om olika företag som dyker upp men det skulle lika gärna kunna vara en person, åtminstone rent tekniskt är det möjligt. Det skulle kunna innebära att om jag söker på Micke Gunnarsson så kan Google identifera närmsta Micke Gunnarsson. Detta är klart på gränsen för vad som är önskvärt men en inte otrolig utveckling. Tidigare fanns dessa personsöktjänster endast i speciella tjänster som erbjöd just detta, nu kommer det i Google och snart även i Facebook. Jag testade Places funktionen häromveckan i München och det var lätt att ta reda på var närmsta restaurang fanns via Facebook, smidigt och träffande. Frågan är var träffen handlar om? Handlar den nu istället mer om mig än de träffar jag får på min sökning?

Mer om Googles positioneringstjänst här. Tjänsten rullas nu ut i 40 länder under de närmsta dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.