tisdag 4 oktober 2011

Watson skapar förståelse för hur vi själva skapar kunskap

I februari 2011 skrev jag ett inlägg om hur IBM försöker skapa en superdator som ska slå mästarna i Jeopardy i USA, en inte alldeles enkel uppgift skulle det visa sig (se inlägg här). I går visade SVTs Vetenskapens Värld en mycket sevärd dokumentär om resan som datorn Watson gjorde för att kunna förstå och tolka ord och meningar och utifrån dessa kunna sluta sig till vilket rätt svar är. Varför är då denna fråga så intressant, för egen del så fick jag många tankar kring inte minst hur man själv skapar mening och förståelse och hur oerhört komplext det blir när man försöker göra detsamma i datorer. Vidare så ser vi att utvecklingen går så fort framåt och att alla våra sökresultat så småningom kommer att baseras på datorers "intelligens". Nu handlar inte programmet om detta utan ger snarare en mycket förståelig bild av hur vi människor tänker och kommunicerar och hur komplicerat detta blir i datorvärldarna. Utifrån detta reportage kan vi också förstå hur svårt det är för sökmotorer att leverera rätt resultat, kanske just för att vi matar in "fel" information.

Jag hade min dotter som är 11 år med mig då jag såg på programmet och när hon insåg hur komplext detta med att förstå saker och ting är så tyckte hon att programmet var riktigt intressant. Jag tror att många unga skulle kunna uppskatta detta program.

Passa på att se dokumentären innan den 10/10 då den tas bort från SVT-play.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.