Professor Tomas Kroksmark skriver på din blogg om Sveriges Radios bevakning om skolan den senaste tiden under rubriken "Den innehållslösa debatten om skola i Sveriges Radio". Det är ett mycket läsvärt inlägg som sätter de viktiga frågorna i centrum. Angående en del i inlägg i debatten på Sveriges Radio skriver Kroksmark följande:
Han fortsätter med den problematik som vi idag har med en självstyrande kommunal skola men som samtidigt styrs hårt från staten, det blir lite av en paradox alltså. Det jag känner är viktigast i detta inlägg är just detta att Kroksmark vill gå ett steg vidare, inte i det att man skall säga att datorn i skolan är bra utan några belägg annat än känslor eller en liten testgrupp.
Inläggen är påfallande ofta innehållslösa. Lärare säger att ”alla barn ska ha samma chans” men ingen säger riktigt hur det ska kunna gå till. En lärarutbildare från Malmö högskola berättar med oförställd förtjusning: ”Alla eleverna på högstadiet ska ha en dator” men svarar inte på frågan – varför. Ytterligare en lärare säger att ”det är bra med betyg i sexan” men inte av vilket skäl.
Han fortsätter med den problematik som vi idag har med en självstyrande kommunal skola men som samtidigt styrs hårt från staten, det blir lite av en paradox alltså. Det jag känner är viktigast i detta inlägg är just detta att Kroksmark vill gå ett steg vidare, inte i det att man skall säga att datorn i skolan är bra utan några belägg annat än känslor eller en liten testgrupp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.