fredag 25 november 2011

"Ta ut brödet ur frysen expert"

Det finns många tänkare, tyckare och inte minst experter inom området IT. En del är självutnämnda, andra når guru-nivå för att man har skapat en app eller en webblösning som sålt bra, somliga är duktiga på att manipulera medan vissa faktiskt vet vad de snackar om men gör inte mycket väsen om sig. En del skriver i tidningar och talar om sådant som de aldrig har testat men har "förstått" i teorin. I mina nätverk finns många människor, en del är experter, andra är "doers" och som faktiskt gör annat än bara snackar. När det handlar om sociala medier finns det många experter men att vara expert inom detta område är som att vara expert på att plocka ut bröd ur frysen. Du må vara den bäste ta-ut-bröd-ur-frysen personen av alla i hela världen, men målet är ju att skapa en fantastiskt macka och det är inte möjligt att göra om allt du kan göra är att ta ut bröd ur frysen. Sociala medier i sig kommer inte att hjälpa dig utan du måste ha en god tanke över vad du vill. Jag hörde nyligen en kvalitetskonsult tala på en konferens om kvalitet i utbildning, det var helt uppenbart att han inte kunde ett skvatt om utbildning men försökte att applicera sitt tänk om ISO 9000 (SIS) inom ett område som han inte hade ngn erfarenhet om. Jag och min kollega föreläste efter honom och såg fram mot att möta deltagarna som efter konsultens dragning såg allt annat än upplysta ut. Problemet var att kvalitetstänket som konsulten ville lyfta inte landade rätt hos denna målgrupp, konsulten hade aldrig arbetat med kvalitet i utbildning vilket var den stora problematiken, men han var expert inom sitt område.


Vad min poäng är att vi kan lyssna på hur många experter inom inte minst IT och lärande men det måste landa i din miljö och din situation. Skolan kan t.ex. inte ta in konsult efter konsult som kommer och berättar hur man ska arbeta med Twitter eller Facebook utan lägg istället tid på att själv studera hur andra arbetar just inom ditt område, eller skapa en studiecirkel inom lärarkollegiet för att lära av varandra. Läs forskningsrapporter, var kritisk, formulera för dig själv vad du vill i din lärmiljö, inte förrän då kommer det att ge resultat. Visst finns det experter, men en riktig expert är den som kan med enkla medel skapa en förståelse för min egen situation och göra det tydligt för mig vad det handlar om. Dessa experter finns det inte många av.


Ju mer vi tror att vi vet någonting, desto mer tenderar vi till att betrakta oss som experter. Utifrån detta är det mer troligt att vi litar på oss själva och vårt eget omdöme när vi inte borde och kommer därför att inte ha rätt.

2 kommentarer:

  1. Min erfarenhet är att lärare på alla nivåer har betydligt lättare att ta till sig vad andra lärare i likartade omständigheter berättar än vad mer kunniga experter säger. Om läraren har personlig erfarenhet av vad han/hon berättar är förutsättningarna bäst för att andra lärare ska lyssna.
    Vi driver på Högskolan i Gävle en serie lunchseminarier med just det upplägget för vår egen personal och tycker det fungerar mycket bra.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte att det du skrivit var bra. För mig handlar det om att se nytta av tex ett program, och det hjälper verkligen om jag får visionen att jag kan klara det eller att det finns någon som kan hjälpa mig. Min bästa hjälp har jag fått av elever. Det du skriver om mackan är en bra liknelse, det vi använder IT till, och vad vi gör med det, är intressant.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.