måndag 24 januari 2011

Nu kommer socialbooks

Som jag har väntat, och väntan blir det ett litet tag till men kanske släpps Socialbooks i dag? Socialbooks är ingen ny idé, jag har själv föreslagit en liknande idé för studentlitteratur för mer än ett år sedan men där har inte mycket hänt men nu blir böckerna sociala. Det är företaget bakom Rethinkbooks som ligger bakom Socialbooks och tanken är att en bok blir mer än dess innehåll. Genom att andra kan göra inlägg eller noteringar, koppla på annan information eller kanske Youtube-klipp. En av de första böckerna som kommer att släppas av Socialbooks är Bibeln. Snacka om spännande när Life of Brian möter Bibeln online.

Vad jag förstår ska det vara möjligt att själv skapa sociala böcker och när det händer vill jag vara med att skapa böcker med fokus på lärande. Tänk att läsa en bok tillsammans, göra noteringar som andra kan ta del av samt följa både författare och sina vänner. Tanken svindlar över vad man kan göra och hur vi kan få fler att faktiskt bli mer intresserade av att läsa...för läsandet är bland det viktigaste vi kan få vår omgivning att utveckla. Vilken start på 2011.

2 kommentarer:

  1. Underbart, vilken bokcirkel det blir:-)

    SvaraRadera
  2. Visst...detta blir något att se fram emot. Jag uppdaterar så snart appen är släppt

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.