tisdag 11 januari 2011

Sociala medier-who cares?

Visst har du mött fler än en person som har givit uttryck för att det här med Facebook och andra sociala medier är inget för mig. Jag har mött många och möter många idag. Ett argument som jag nu känner är rätt så irrelevant precis som om det finns ett val. Eller valet finns och det valet består i att antingen nyttja datorer eller inte...resten är sociala medier. Våra sökningar med Googles instant search är ett socialt medium även om man kanske inte vill påstå det, Youtube, Flickr, Ning, tidningar, fackförbund...eller i stort sett, allt som idag är på nätet. Om det är någon i er omgivning som säger att de inte är del av de sociala medierna är det bara att fråga om de inte har någon dator med internetuppkoppling. Vi är idag omgärdade och mitt i de sociala medierna, att påstå att man inte är del i detta är lika oklokt som att påstå att jag inte är del av medierna heller. Det som jag skriver är självklart för de flesta men kanske är det inte så tydligt för oss på vilket sätt sociala medier idag påverkar och inverkar i våra liv. I skolorna har vi denna debatt, frågan är om skolorna skall vara med och anamma de sociala medierna vilket i sig är en rätt ointressant debatt. Vi ska i så fall också fråga oss om vi skall sluta att engagera oss för i våra elevers verksamhet överhuvudtaget. Ambitionen att frigöra skolan från omvärlden är inte alldeles ovanlig vilket vi ser även idag när man just diskuterar sociala medier, argumentet "det var bättre förr" ligger väl grundat hos många av oss ännu. Problemet med "förr" är att det inte finns så mycket kvar av det längre.

Sociala medier är ingen fråga vare sig för oss privatpersoner eller för skolan, sociala medier är en stor del, en positiv del, av vår vardag och våra liv, rätt nyttjade kan dessa medier vara oerhört kraftfulla inte minst i skolan.

3 kommentarer:

  1. Bra skrivet Janne, som vanligt!

    När man börjar prata om sociala medier finns det alltid någon som "himmlar" med ögonen och säger - Förstår inte att folk lägger ner tid på sånt där.

    Jag har vid ett antal tillfällen nästan fått försvarat mig till varför jag använder mig av de sociala medierna och vad de ger mig både privat och i arbetslivet. Ibland vill vissa inte förstå - Le och gå vidare till de som vill se möjligheter och verktyg.

    Du gör ett bra jobb Janne, forsätt att inspirera!
    Allt gott!

    SvaraRadera
  2. Vi har många som himmlar och tror att livet är det som pågår vid sidan om jobbet och skolan. Vi är en del i denna utveckling och vi måste göra det bästa vi kan av den fantastiska värld vi befinner oss i. Jag vet att du jobbar på enormt Victoria...vi behöver fler som dig.

    Allt gott

    Janne

    SvaraRadera
  3. Det är ju, för oss inom skolans värd, upp till varje lärare om man vill vara en del av elevernas sociala medier. Men att ha insikten är ju mycket viktigt. Och flertalet av dagens elever har egna smartphones, och skolans öppna nätverk ger eleverna möjligheter. Men förstås lättare att eventuellt försöka fuska. Vi måste se det som en utmaning och inte ett hinder. Göra prov som knyter an till vår verksamhet, hitta detaljer som inte finns på wikipedia mm.

    Att komma undan sociala medier är en omöjlighet, utan vi måste förstås utnyttja möjligheterna.

    Vi hörs

    Thord

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.