onsdag 12 januari 2011

Har du någon som o-vännat dig?

Jag surfade förbi tjänsten "Who deleted me", backade ett steg och stannade till ett ögonblick och blev kvar där i tanken. Vi har alla funderat över vad vänskap egentligen betyder när vi talar om sociala medier, inte minst Facebook. När vi har fler än kanske 200 personer så blir det svårt att definiera vad vänskap är, kanske ska vi inte ens definiera detta då vi lätt fastnar i frågor om offline kontra online vilket är i sig inte är annat än känslor snarare än logik. Om vi däremot funderar över våra vänner så är vänner något man har över tid, över tid är dessa mer eller mindre aktiva, gamla vänner från förr finns fortfarande kvar trots att man inte träffats på 30 år, vänskap är olika från person till person men bygger på något grundläggande enkelt. En vän är någon som man har någon relation med, om än så liten. En avlägsen vän som man sällan träffar eller kommunicerar med kan vara mer värd än en vän som man träffar ofta. Det hela är inte rationellt eller logiskt utan det handlar helt enkelt om känslor.

Tjänster som Who.deleted.me försöker att skapa funktioner som vi egentligen inte behöver, om någon väljer att ta bort mig från min vänlista så finns det goda skäl till det antar jag. Vi har aldrig haft kontroll över våra vänner tidigare men Who.deleted.me vill just skapa en sådan kontroll med meddelanden om att någon har "o-vännat" mig (de-friended). Skaparen av tjänsten, Nikolay Dimitrov säger följande:

“I got the idea from my own curiosity of wanting to know who had de-friended me on Facebook. One day I woke up and my friend count had dropped from 280 to 278 and I just couldn’t figure out who had deleted me! While there seemed to have been a lot of attempts made in the past to leverage this kind of data, none felt straightforward enough to make me want to use them, which is why I created my own.”

Vi har mycket sällan tidigare varit med om att någon har gått fram till oss och rakt i ansiktet meddelat att jag inte vill vara vän med dig hädanefter. En sådan här tjänst gör just detta och jag ser ingen som helst mening med denna applikation. Tvärt om kan den bli kontraproduktiv då jag i min oro över att min kontakt som jag vill "o-vänna" kommer att se detta så därför väljer jag att inte göra det jag helst vill.

Nej, skaffa fler vänner, njut av dem alla och möjligheten till att ha så många nära och kära bara en dator bort. Kanske bör man fundera över vilka man lägger till innan man börjar att funderar på att "o-vänna" folk hit och dit eller att man vill börja spåra sina före detta vänner. Av mina 290 vänner så är alla lika värda men på olika sätt, jag har olika relationer med Er alla och ni är alla viktiga för mig men också för så många andra. Tack för att jag har Er med mig i bakfickan varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.