Just nu ligger på IDGs första sida nyheten om att varje elev och lärare vid Grafiskt Utbildningscenter i Uppsala kommer att få en iPad för att nyttja i skolan. Detta är första steget för skolan att i förlängningen helt lämna traditionella läromedel för att övergå till digitala sådana. Tanken skiljer sig inte mycket mot en-till-en datorer fast tidigare har fokus legat på bärbara datorer (laptops), nu tar alltså en skola ytterligare ett steg och vill nyttja iPad. För egen del anser jag inte att steget är särkilt långt mellan laptops och läs/skrivplattor och det man ständigt måste komma ihåg är att de som kommer att lyckas är de som har tydliga mål med sin undervisning och hur man på bästa sätt kan kommunicera sitt innehåll till eleverna och göra dem delaktiga i lärandet. De som har de bästa datorerna eller de senaste läsplattorna är inte vinnarna, utan det är endast och åter endast de som kan förstå samspelet i den pedagogiska miljön samt är skickliga pedagoger och ämneslärare. Det finns INGEN teknik som kan övertrumfa detta faktum och därför blir debatten se fel när man fokuserar på det ena eller det andra märket, den ena eller den andra funktionen...allt ligger i händerna på pedagogerna som kan leda eleverna fram till förståelse och kunskap. Allt ligger i händer på de lärare som inte har denna förmåga och på detta sätt inte uppnår de mål som finns för eleverna och ämnet.
Utifrån detta perspektiv är iPad i skolan för mig ingen problematik, problemet är snarare de föreställningar om vad tekniken kan åstadkomma i sig självt, detta framkommer inte minst om man läser inläggen på IDGs artikelsida som visar på så många enskilda individers syn på vad lärande är. Under tiden jag skrivit detta inlägg har det tillkommit ytterligare tio kommentarer där man på olika sätt upprörs över skolans satsning på iPad och där det första inlägget verkligen sätter ribban för hur många ser på när skolor faktiskt vill förändra:
Utifrån detta perspektiv är iPad i skolan för mig ingen problematik, problemet är snarare de föreställningar om vad tekniken kan åstadkomma i sig självt, detta framkommer inte minst om man läser inläggen på IDGs artikelsida som visar på så många enskilda individers syn på vad lärande är. Under tiden jag skrivit detta inlägg har det tillkommit ytterligare tio kommentarer där man på olika sätt upprörs över skolans satsning på iPad och där det första inlägget verkligen sätter ribban för hur många ser på när skolor faktiskt vill förändra:
Sverige inom IT har verkligen gått nerför, fixering hos allmänheten vid Apples produkter är sjuk i Sverige idag, inget annat land är så fixerat, Apple har blivit synonymt med svensson.
Datorkunskaperna sjunker eftersom man inte lär människor grundläggande datorhantering, att låta folk använda Apple gör dom bara bekväma.
Till och med en apa kan använda en Apple dator.Många verkar tycka att när det är svårt...då är det kvalitet. Jag har hört det förut, inom utbildning inte minst. Jag tycker att det är ett mycket bra omdöme om en apa kan sköta en dator, då är det ju faktiskt möjligt för vem som helst att få del av den digitala världen...är det inte det vi vill?
Hej Jan! jag tycker om detta som du nämner "...att de som kommer att lyckas är de som har tydliga mål med sin undervisning och hur man på bästa sätt kan kommunicera sitt innehåll till eleverna och göra dem delaktiga i lärandet."
SvaraRaderaDet var inte länge sedan interaktiva pektavlor var i fokus, nu är det mycket prat om bärbara datorer och Ipad som kan vara utmärkta verktyg men är inte det med automatik. Jag tycker produkterna framhävs för mycket och inte vad som görs med dem. Även penna, papper, böcker, boksamtal mm kan åstadkomma mycket.
Något jag är förundrad över är när små barn matas med ord som Ipad istället för något annat namn som är mer neutralt som även inkluderar konkurrenters produkter än varumärket från Apple. Hoppas att detta tas på allvar i skolan och man funderar på vilka ord som används. Vad händer när ett litet barn blir utsatt för varumärkesprofilering? Hur kan detta tolkas: www.konsumentverket.se/reklam/Reklam-till-barn/
Fredrik
SvaraRaderaDet är många med oss som har samma uppfattning att vi åstadkommer inget om vi inte har en god agenda för det vi vill uppnå. På 80-talet pågick en debatt om, och i så fall hur, företagsnamn skulle kunna få finnas med som sponsorer samt även få sin logga med i boken. Denna debatt slutade i ett halvdant "jaha" men frågan är viktig. Skolan skall inte springa andras ärenden utan endast fokusera på uppdraget. Om vi på "köpet" får en för stor slagsida mot det ena eller andra hållet så måste nog kommunerna och skolhuvudmännen fundera över detta. Eller så är även denna fråga något som resulterar i ett "jaha".
Är inte Excel, Word, Google, Windows varumärken?! Då måste vi vara noga med att använda begreppen: Kalkylprogram, Ordbehandlingsprogram, Sökmotorer, Operativsystem. Att det är en frukt eller någon annan logga på datorn saknar betydelse. Det är operativsystemet som avgör de flesta funktioner och det kommer ständigt att utvecklas. Tror inte dagens ungdomar funderar på hur det funkar. Det använder den på samma sätt som andra vant sig att bilen funkar. Utbilda dem till duktiga förare som klarar alla körförhållanden och väder oavsett märke på bilen. Alla kan köra för fort men de flesta följer lagarna även när det inte finns någon som ser på, etik och moral.
SvaraRaderaAnvändarvänlighet är en naturlig utveckling när funktionalitet för en produkt har slagit igenom. Design är ett begrepp som står för funktionalitet och inte bara en estetisk utsmyckning.
SvaraRaderaVilket varumärke som gör vad är inte intressant. Kanske kan olika synsätt på tillgänglig användarvänlighet och den teknikglade pysslarens båda passa in i vår verklighet? Knepigt vore det annars.
Jag hoppas att skolans organisation förändras till att bli mer snabbrörlig och inkännande.
Med effektiv omvärldsbevakning och satsningar på teknik. Vi måste utforska, testa och experimentera och utvärdera och våra lärare måste få möjligheter till att krama om framtidens möjligheter. För det behövs det snabba och modiga beslut grundade på research och uppföljning. Vi kan inte vänta och se vad som händer i evigheter.
Det är ju löjligt att man ska fastna i en varumärkesdiskussion så fort teknik i skolan kommer på tal. Skolan vill ha och behöver de bästa produkterna hela tiden, det kan vara att de återfinns bland olika varumärken.
Vilka som tillhandahåller våra produkter kommer förändras över tid. Vi kommer utöver ett skriande behov av ett basbehov behöva hålla skolan uppdaterad med ny teknik.
Skolan är en verkstad där vi borde kunna testa och experimentera. Kännedom kring hur den värld vi lever i påverkar oss, däribland starka företag med framgångsrika varumärken ingår i detta koncept.
Därför bör skolan och kommuner agera som den stora och starka kund de är och ställa krav och bli medvetna användare och köpare. För detta krävs kunskap.
Och jag funderar på hur man som lärare ska hitta nya pedagogiska vägar för ny teknik och lärande om man inte får tillgång till den.
Nu var väl egentligen inte min poäng med inlägget att fokusera på varumärken utan snarare på just den vanliga uppfattningen om att "det var bättre" förr och allt som är nytt och i detta fall också enkelt inte är bra. Ju svårare, desto bättre. Detta resonemang bygger på en elitistisk människosyn. Frågan om varumärken är ändå viktig så att vi inte blir likriktade eller helt enkelt fastnar i ett eller annat spår endast för att vi "alltid har gjort såhär". Jag skulle kunna fördjupa mig i frågan om varumärken för det handlar mer än bara att sälja datorer, ibland handlar det om att sälja ett koncept, t.ex. ett pedagogiskt sådant. Dock kommer jag att ta upp denna fråga mer ingående i kommande inlägg.
SvaraRadera