måndagen den 23:e maj 2011

"Alla tycker samma"

Jag har funderat mycket över konferensen Framtidens Lärande som rundade av förra arbetsveckan. I Twitterströmmen som går under hashtaggen #framlar kan den som vill följa eftertankens strömmar om konferensen. Det är alltid bra att låta intrycken vila några dagar, för många är konferenser mer eller mindre ett lyckorus där man får var i en miljö som man trivs i, det är ju just därför man valt att var med på just den ena eller den andra konferensen. De flesta som deltog på Framtidens Lärande var där för att de redan är initierade eller arbetar med IT och lärande, vi är del av den esoteriska kunskapen som några få är förunnade. Man är där för att se om det kommit någon ny teknik eller några nya lösningar som kanske kan "boosta" upp lärandet ytterligare lite. Vi är just där för att vi mer eller mindre tycker samma, dvs. att detta med IT i skolan är bra. Jag tillhör också dem...missförstå mig rätt...men jag kan inte låta bli att fundera över om vi inte snarare skapar nya barriärer mellan oss som redan sett fördelar med sociala medier, nya och mer effektiva enheter och snabba möten och de som gärna ser att världen var lite mer förr än idag.


Där går vi alla med våra "paddor" och bärbara enheter och sneglar lite på den andre som alltid verkar göra något mer spännande än vad jag lyckats klura ut. Där försöker vi att koppla upp oss på det trådlösa öppna nätverket som redan innan konferensen tydligen på eget bevåg valt att vägra konferensdeltagarna att ha en god uppkoppling. Där i raden av alla smartboards letar vi efter "den djupa insikten om framtidens lärande" (det stod så i en monter) och kanske får någon korn på just dessa insikter. Istället upptäcker jag att man i vissa sociala sammanhang mer eller mindre bråkar om huruvida det ena eller det andra företagets hårdvaruprodukter är bättre än konkurrentens vilket sällan är särskilt intressant annat än för de mest rabiata förespråkarna oavsett märke.

Åter till insikterna...eller snarare verkstaden. Jag önskar att alla som kom hem från konferensen tog och funderade ut vad jag skulle kunna bidraga med eller kanske utveckla en pedagogisk tanke som sedan kom alla till gagn men mest önskar jag att vi lyckas kommunicera det som är bra så att alla inom skolsektorn förstår vad som är bra med IT och lärande...samt förstår vad som inte alls är bra eller leder till pedagogisk utveckling och kunskapsbildning. Det borde nästan vara obligatoriskt för alla deltagare att komma upp med en idé eller analys av det man varit med om under konferensen. Det får inte bara stanna med några trevliga dagar utan det måste till analys, kritik, forskning och utvärdering kombinerat med utveckling, innovation och god retorik. Då går vi framåt i utvecklingen och slutar inte med att "alla tycker samma" som en god vän och rektor uttryckte det under fredagen.