Särskilt intressant är det att läsa i CS ledare att man dessutom tror att fler kommer att välja IT-utbildningar på högskolor och universitet om IT integreras i högre grad i skolan. Min fråga till CS är, vilka IT-kunskaper tror ni att skolan skall arbeta med i undervisningen? Inte är det att utveckla program eller bli experter på excell...skolan skall nyttja IT för att fördjupa förståelse i humaniora, samhällskunskap och teknik/naturvetenskap. Där ingår att t.ex. nyttja datorn till att göra en 3D-modell av något som man sedan vill skapa i slöjden. Att särskilja IT från skolans verksamhet och göra ett eget ämne är ett inte bara ett feltänk...det blir direkt kontraproduktivt i skolans uppdrag. Det är tydligt att CS inte har särskilt stor kännedom om hur skolan fungerar med tanke på deras slutkläm:
Just nu delas datorer ut till elever i stor skala runt om på landets skolor. Hur de bäst kommer till nytta får eleverna dock oftast klura ut på egen hand.
Vi ska inte ha en skola med IT-ämne. Vi ska ha en skola som utvecklas i takt med tiden, i alla ämnen och som fokuserar på pedagogik och inte teknik.
Jag fann en underbar sida som just tar upp kopplingen mellan slöjd och IT i Kravallslöjd, vad kan man säga annat än att...klicka på Gilla-knappen.
Precis! Integration i ämnena är den enda rätta metoden! Däremot kan ju det föra med sig en del kompetensutvecklingsbehov, både framför och bakom katedern, för att klara detta...
SvaraRadera/Lennart Lundberg, Universitetspedagogiska enheten, Linnéuniversitetet
Precis!
SvaraRaderaJag skrev i samma ärende och upptäckte sedan att du uttrycker det mycket bättre än vad jag kunde. Jag länkar.
Tack för goda synpunkter...vi är många som tänker på samma sätt vilket bekräftar gapet mellan IT sektorn och deras syn på vad IT kan tillföra skolan och vad pedagogerna lägger i IT-begreppet.
SvaraRaderaJag håller på och läser ikapp alla bloggar jag missat under en period av intensivt arbete. Så stannar jag här och tänker - Precis så! Tänk vad lätt det blir fel när man vill så väl. IT som eget ämne är ju lika dumt som livskunskap - se http://lumaol.wordpress.com/2011/02/28/disputation-pa-onsdag/
SvaraRadera