onsdag 9 februari 2011

Nästa Generations Lärande-Skriv en lapp

Jag lever, äter och sover med IT. Jag arbetar och utvecklar pedagogik med stöd av IT och tror att jag kan hantera min omvärld, digital såväl som analog. Jag tror på att bli mer effektiv, att extrahera det bästa ur IT samtidigt som jag vill försöka vara klok i nyttjandet av nya medier så att det inte slår över. Jag arbetar med att utveckla högskolan Dalarnas satsning inom Nästa generations Lärande. Jag tror att jag vet hur man gör och att jag har koll men då och då behövs det en tankeställare, den kom i morse.

Jag stod där innan barnen skulle med skolbussen och 5-åriga Engla skulle skjutsas till förskolan. Eftersom jag skulle ordna med middagen så bad jag mina två äldre barn att när det kom hem från skolan ta ut den frusna laxen från kylskåpet där jag just ställt det för sakta tining. De svarade mig att de kanske inte skulle komma ihåg det vilket är fullt förståeligt. Så jag började att fundera ut hur jag skulle kunna få dem att komma ihåg mitt uppdrag. Liksom professor Baltazar klurade jag en hel del, kanske skulle jag kunna ringa barnen på eftermiddagen i pausen mellan mina föreläsningar, kanske sända ett SMS eller skicka en Push-notis. Min 5-åring såg att jag verkligen försökte att lista ut något sätt men sade till mig med skarp röst:
Men Pappa! Det är väl inte så krångligt, det är väl bara att skriva en lapp.
Och så enkelt var det och orden har följt mig hela dagen. Vi tror att teknik kan göra allt så mycket mer effektivt men glömmer ibland bort det enkla, det simpla eller kanske ska vi säga det genialiska. Nästa Generations Lärande handlar inte om att bara nyttja teknik utan snarare om att kunna avgöra när ett verktyg skall användas eller mer viktigt, INTE nyttjas.

Jag tror på vår nästa generation, jag tror att alla våra 5-åringar kommer att rädda och ta över vår värld och göra den till en bättre plats än vad vi klarar av, jag hoppas bara att vi vågar lyssna på dem, redan när de är så unga som fem år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.