måndag 21 februari 2011

Tankar efter IT-ministerns rundabordssamtal

Vi var många som deltog under rundabordssamtalen som IT-minister Anna-Karin Hatt där temat denna gång var IT i skola och undervisning. Det var många som talade och vi som följde med live-sändningen och samtidigt följde Twitterflödet under hashtagen #dafs kommenterade och tog del av andra twittrares kommentarer.

Det var en brokig samling deltagare som IT-ministern bjudit in. En del som fanns där representerade stora företag eller intresseorganisationer, andra fanns där för att de faktiskt skriver och tänker om IT och skola. Klart är att detta var en viktig stund för många men det som är mest intressant är egentligen varför man var där. Företag som Apple, Microsoft och Intel skönjer en ljusnande framtid där alla skolor i framtiden kommer att nyttja datorer och här finns pengar att tjäna...stora pengar. Intresseorganisationer som t.ex. läromedelsförlagen såväl andra fanns också där. Mer intressant tycker jag det är att lyssna på de som är där och drivs av något annat än att utvecklingen skall gå åt det håll som företagens verksamhet fokuserar på, dvs de fria "spelarna" som drivs av viljan att förändra, förbättra och även kanske förnya skolan med ett viktigt mål i syfte: Att den svenska skolan skall bli bäst i världen och att vi inte ska bygga nya digitala klyftor som Stefan Pålsson nämnde. Det handlar nämligen om det för dessa personer, de drivs av att varje enskild elev skall få bästa möjliga chans i livet.

Jag fick känslan av att IT-minister Anna-Karin Hatt var genuint intresserad av denna fråga och hon har här en ypperlig chans till att förändra skolan och ta upp kampen med andra länder som nu springer ifrån oss. Men låt nu denna utveckling drivas av de som verkligen kan skolan, låt oss dessutom forma en lärarkår som inte bara är pedagoger utan också kan klara av att göra metaanalysen och se igenom alla företag och säljare som vill prångla på oss "världens bästa lösningar" till skolan för att de snabbt och effektivt skall bli bäst på IT.

Vi behöver en politik som skapar förutsättningar för alla i skolan att utvecklas samt att det individuella lärandet skall få stort utrymme. I den politiken måste IT-ministern nära samarbeta med skoministern för att inte bara tillse att IT blir en naturlig del i skolan utan det krävs också fler lärarresurser i skolan för att på ett bra och vettigt sätt integrera IT i skolan. Om IT-ministern inte får med sig Björklund i denna fråga så är jag rädd för att vi kommer att landa mycket hårt efter dagens upplyftande rundabordssamtal. För er som inte kunde ta del av det i realtid så finns det att återse här nedan:

3 kommentarer:

  1. Hittade precis det här: http://www.computerbasedmath.org/
    Kanske kan vara intressant för dig.

    SvaraRadera
  2. Tack Mattias för tipset. Wolfram Alpha (http://wolframalpha.com/) blir bara bättre och bättre för var dag som går så detta bör inte bara mattelärare hålla ögonen på utan även många andra ämneslärare.

    SvaraRadera
  3. Temadag i Lycksele med Thomas Lingefjärd docent i matematikens didaktik 31 mars. Vi kommer att gå igenom Wolfram Alpha och Geogebra!
    http://andreasskog.wordpress.com/2011/02/08/matematikdag-i-lycksele-med-thomas-lingefjard/

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.