onsdag 17 augusti 2011

Google related

Skärmavbild av Google Music
Google trycker hela tiden ut nya tjänster och senaste veckan har det hänt mycket. Bland annat har sökresultaten förändrats utseendemässigt och för musikälskaren så har Google Music i perioder också varit tillgängligt för oss i Sverige men det som är mest intressant är Google Related. En tjänst som bygger på att jag inte ska behöva gå in på olika sidor för att läsa mer utan redan i tidigt stadie ta del av information i den meny som dyker upp. Det funkar även i Sverige men inte på alla sidor och tanken är alltså att sökningarna skall bli ännu bättre, vilket i sin tur innebär att våra aktiviteter på nätet också blir än mer tillgängliga för tredje part mm. Detta att vår integritet blir mer och mer sönderhackad är något som vi alltid bör fundera över, samtidigt är jag av den uppfattningen att ska vi vara på nätet så är detta något som vi måste leva med. Det finns bara ett alternativ för att idag bevara sin integritet, lämna internet. Detta kan låta brutalt men det är det enda som gäller, oavsett om vi tror att vi är anonyma så kan vi sluta oss till att det är vi inte...information sprids och det kanske inte ens är jag som offentliggör mig själv men andra i min omgivning kan klart bidraga till att jag ändå syns i hög omfattning på nätet (tillägg: läs gärna kommentar nedan och mitt svar, det förtydligar lite av det som jag skriver ovan)
Google ger förslag på annat relaterat


För mer info om Google related, se Googles film nedan:



Nu ser jag fram mot att se vad Apple kommer att kunna skapa för molntjänster när iCloud släpps.