tisdag 30 augusti 2011

Datorregn i skolan-den andra vågen

Computer Sweden skriver idag om att många kommuner i landet nu går in i sk. en-till-en satsningar och ger varje elev möjlighet att nyttja en egen bärbar dator. Trenden har vänt från att från kommunalt perspektiv vara rätt skeptiskt till detta till att nu satsa på detta. Frågan är bara varför man satsar? Jag har hört flera skäl och i vissa fall har det inte handlat om att man vill driva den pedagogiska utvecklingen utan snarare har det varit rent PR-mässiga skäl för att få fler elever på gymnasiet att söka till just den skolan eller utbildningen.

Givetvis skall detta drivas av pedagogiska skäl samt också utifrån ett samhällsmässigt skäl. om vi börjar med det senare så kan inte skolan idag stå utanför den digitala världen och konservativt hålla fast vid att lärande skall fortgå på samma sätt som tidigare. Om världen förändras totalt utanför skolan måste även skolan hänga med i utvecklingen. Ta bara som exempel programmet Wordfeud som i den analoga världen kallas för Alfapet som just nu sprider sig som en löpeld bland barn och vuxna. Alla spelar alfapet men nu i mobilerna och de unga (såväl som vuxna) kan inte sluta ens. Helt plötsligt så sitter barnen där och försöker på olika sätt forma nya ord, frågar sin vän hur det stavas och tränar helt omedvetet på stavning och språk. Det är detta den digitala utbildningsrevolutionen handlar om. Att arbeta med lärande på ett sätt som är relevant med eleverna och som på olika sätt utmanar dem. Om det sedan innebär att de inte vill sluta...so...whats the problem?

Men...det är detta perspektiv vi måste ha när vi inför datorer i skolan. Detta är den andra vågen efter 90-talets ITiS-satsning som mer handlade om teknik än pedagogik. Vi får inte göra samma misstag igen och tro att datorer reformerar skolan per automatik. Vi måste finns fler sätt att utmana eleverna till att varje dag vilja gå till skolan för att det är så roligt och för att man blir utmanad och lär sig mycket. En skola som inte bygger på lokalerna primärt utan dess innehåll och att allt material och alla utbildningsmöjligheter finns tillgängliga i min dator eller mobil/pekplatta.

Datorleverantörerna och mjukvaruföretagen som säljer skollösningar gnuggar sina händer och kan knappt tro att julen kom så tidigt i år. Men vi måste samtidigt se till att det ges tillfälle för utbildning som inte bara handlar om pedagogik utan även en större kännedom om sociala medier och inte minst den forskning som nu börjar att komma gällande en-till-en satsningar. Denna forskning är oerhört viktig och måste dessutom vara aktionsbaserad, dvs ske ute på golvet där datorerna finns.