fredag 11 mars 2011

Det drar ihop sig

Om en vecka så lämnar jag Sverige för att göra en resa i tjänsten till Somaliland, landet som inte existerar och som är en utbrytarstat i norra Somalia. Jag och några kollegor ska dit för att se om det är möjligt att bedriva utbildning av lärare i Somaliland inom området barnmorske/sjuksköterskeutbildning. Mitt uppdrag är att undersöka vilka tekniska förutsättningar som finns idag för att bedriva utbildning över nätet. En mycket spännande och utmanande uppgift. I november 2010 gjorde jag en liknande resa till Kenya och Kisumu men då i syfte att ha gemensamma utbildningar med universitet där. Detta anser jag vara ett viktigt arbete, kan vi nyttja nätet till att knyta samman våra länder så skapas förutsättningar inte bara för internationellt utbyte utan även för att bedriva utveckling inom området utbildning med IT-stöd. En mycket spännande utveckling är att man i stora delar av Afrika valt att hoppa över koppartrådar och satsar på mobila nätverk och 3G-uppkopplingar. Det är mycket intressant att se att i stort sett alla i befolkningen har mobiltelefoner och utvecklingen går enormt snabbt där, inte minst med smarta betallösningar med mobiltelefoner. Rapport hade ett reportage från Ghana där detta just togs upp.

Nu är det skillnad mellan Kenya och Somaliland men jag hoppas och tror att vi har möjlighet att på olika sätt kunna bedriva meningsfull utbildning mellan Sverige och Somaliland. Och man kan inte låta bli att tänka...om detta är möjligt, vad skulle vi då inte kunna göra inom vårt eget land där vi inte har några flaskhalsar i våra nät, eller fattigdom att nämna i förhållande till utvecklingsländer. Jag kommer under närmsta tiden dra ned på bloggandet något men också göra uppdateringar från Somaliland.

För den som är intresserad så rekommenderar jag inslaget om Det nya Afrika från Rapport nedan:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.