torsdag 24 mars 2011

11 saker som irriterar mig på Twitter

Twitter kan användas hur som helst och en del gör verkligen det. Man slås för pannan hur man mer eller mindre misshandlar de sociala medierna så därför skriver jag nu ned en lista över elva saker som verkligen irriterar mig på Twitter:

  1. OK, tack för att du sände min Tweet vidare, det uppskattas. Men måste du verkligen ändra i meddelandet så att du kan klämma in Wannabe-kommentar bara för att synas mer i flödena samtidigt som du förkortar mina ord bara för att få plats med allt ditt?
  2. Folk som inte följer mig DMar mig istället. Trevligt kanske men kan du inte göra mig tjänsten att följa mig och sedan DMa?
  3. Hashtaggar som missbrukas ser vi hela tiden bara för att det ska vara skoj. #jagärtröttpåallalöjligahashtagssomintegörannatäntartidfrånmig
  4. Användare som hotar att sluta att följa mig om jag inte skriver om det eller det. Som om jag bryr mig, det var inte jag som ville ha med dig utan tvärtom. Lämna mig gärna...jag kommer inte att bli ledsen...jag lovar.
  5. Auto-follow boots: Bara för att jag skrev ordet kamera i min Tweet så är jag inte intresserad av den ena eller andra Twittrande-affärskedjan som helt plötsligt följer mig.
  6. Privata Tweet-konversationer som drabbar alla som följer en person är oerhört irriterande. Jag vill inte höra om vem som ligger på andra plats just nu i delfinal nummer 2086 i melodifestivalen.
  7. Jag är trött på all input-overload med twittrare som twittrar något nytt varje minut utan vare sig tanke på mottagare eller innehåll.
  8. Nummer åtta vågar jag inte ens skriva i klartext
  9. Alla som väljer att inte ha någon egen avatar på sitt Twitterkonto...om man inte ens orkar ändra eller klarar av att ändra detta ska inte vara på Twitter.
  10. Alla som klagar på att de inte får några följare men som inte förstått att man måste Twittra för att detta ska hända.
  11. Men mest irriterar jag mig på alla de som klagar över hur man ska använda Twitter. Twitter är ungefär som att lägga ut några tekniska prylar i ett klassrum på en förskola och sedan se vad barnen hittar på med dem...underverk sker och inget kan förstöra kreativiteten mer än om man skall diktera villkoren för hur man ska använda dessa. Twitter har inga regler, man använder det som man vill oavsett vad andra tycker om det. Inget kan göra dig till en större idiot än att förklara för andra hur man ska använda Twitter (jo föresten, de som gör listor över hur man inte ska använda Twitter är de större idioterna). Eller som den mycket gode tänkaren och strategen Niclas StrandhDigitalPR utrycker det:

    "Jag tror helt enkelt att Twitter är beyond någon sorts generell regelmässighet. Twitter är ett gigantiskt flöde av heterogena konton som används till oerhört många olika saker. Det är upp till den som vill följa eller inte att göra det - inte att ställa krav på att man på Twitter ska vara på ett visst sätt. Passar inte galoscherna så kan man gå någon annanstans.

    Hela diskursen runt att vissa är "megafoner" etc. är över - och de som fortstätter att hålla den har helt enkelt inte förstått att Twitter utvecklats och att beteenden förändras utifrån en viss mängd användare. En kritisk massa som gör verktyget till något annat än det en gång var
    ."
För er som ännu inte förstått ironin...ber jag om ursäkt för min otydlighet.

3 kommentarer:

  1. Klockrent Janne! Förresten var Eric Saade min melodifestivalfavorit:-)

    SvaraRadera
  2. Tack Victoria...däremot lämnar jag melodifestivalen utan kommentar ;-)

    SvaraRadera
  3. Inser att det är hög tid att kroka upp dig på Twitter.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.