Nu till artikeln eller snarare studien. Det är Cathy N Davidsson, Alejandro Lleras mfl. som arbetar med frågor som rör hur informationsåldern påverkar oss människor i organisationen HASTAC (Humanities, Arts, Sciences, and Technology Advanced Collaboration. Alla kallar tydligen denna organisation för Haystack vilket är ett fyndigt ord). Denna studie visar på att det finns goda skäl till att bli distraherad ibland, ni vet själva när ni försöker komma på något namn eller ett annat ord eller uttryck, ni söker i minnet men ordet vill inte komma fastän ni är så nära. Ni släpper tanken och efter kanske en 5, 10 eller 30 minuter så finns det bara där, just pga att ni blev distraherade av annat. Samma tanke finns i studien som presenterades på Science Daily som säger sammanfattningsvis att: Korta omläggningar kan dramatiskt förbättra förmågan att fokusera på uppgiften under längre perioder.
Vi kan bland annat läsa på Science Daily att du kanske börjar att prestera dåligt på en uppgift och vanligtvis så menar man att vår uppmärksamhet har avtagit, men säkert är å andra sidan att vi har uppmärksamhet på något annat istället vilket kanske bara är bra för att senare kunna lösa uppgiften. Det hela är logiskt nu när man läser det på detta vis, med nya glasögon som man fått tack vare att man funderade över annat en period.
Detta får en klart att fundera över prov och tentor där man helt ska fokusera på en uppgift under en begränsad tid, kanske hade distraktion kunnat höja resultaten för många men enligt våra normer för hur prov och tester ska gå till finns lite utrymme för distraktion. Distraktionen är kanske inte problemet utan snarare avsaknaden av distraktion.
Med detta i bakhuvudet så kan vi kanske med datorers hjälp i undervisningen snarare öka utbildningsnivån just för att datorerna ger oss möjlighet till egen distraktion. Då kommer frågan om Facebook under lektionstid i ett helt annat ljus.
Hej Jan! Tack för inlägget, och jag måste säga att jag uppskattar vår sporadiska och asynkrona diskussion via bloggarna.
SvaraRaderaMen är inte detta en väldigt välvillig tolkning av forskningen? "Då kommer frågan om Facebook under lektionstid i ett helt annat ljus." Jag tror det finns en enorm kraft i distraktionen, om man bara kan tämja monstret och välja när man skall följa med flödet och slungas mellan teman, impulser och kontakter, och när man skall avskärma sig för att slutföra uppgiften. En uppgift för oss lärare är ju att lära eleverna att avgränsa sig, för att dels inte gripa efter för mycket men också för att inte göra uppgiften för spretig med för många intryck.
Men jag håller delvis med dig i att om elevernas uppmärksamhet sviktar, bör jag tänka till och eventuellt tänka om. Men är det endast lärarens ansvar att göra upplägget roligt, och när behöver eleverna förstå att de ibland måste anstränga sig initialt för att kliva upp till nästa platå och skörda frukterna av den första insatsen? Att alla ibland måste gå in och göra uppgiften rolig... jag menar, delar av den litteratur vi plöjer ibland är ingen picknick direkt.
Jag tror det lurar en fara här, där allting stavas paradigmskifte och en-till-en, som resulterar i ytinlärning och sämre måluppfyllelse.
Det vore roligt att få till ett tillfälle att mer fokuserat dyka ned i problematiken, då jag tror det finns paralleller till de som uttrycker en oro inom näringslivet att sociala medier bara stjäl tid. Jag kan se en paneldebatt på Skolforum/Mötesplats Skola framför mig!
Det finns de elever som har väldigt svårt att hålla "monstret borta" som i det närmaste hypnotiskt stirrar in i skärmen och där letar efter vad som helst, bara därför att - hela tiden, om de har möjlighet. Vi behöver nog lära oss att identifiera och vägleda dessa elever.
SvaraRaderaEn paneldiskussion vore great. I'm in!
SvaraRaderaHej Per, Matte och Jonas. Tack för era synpunkter, jag skrev det på detta sätt för att jag hade hoppats på synpunkter. Jag förstod att mitt resonemang om att fånga elevernas uppmärksamhet skulle ta skruv för det är inte en lätt fråga och somliga gånger är det precis som Per säger, en del litteratur är ingen picnic. Faran som Per nämner skall helt klart analyseras och jag vill med detta verkligen uppmana oss alla att dyka djupare in i metanalysen och inte fokusera på ändring för ändrings skull utan fundera på när t.ex. avledning är att rekommendera, jag är själv tveksam till att man skall avleda med Facebook men genom att skriva just Facebook i mitt inlägg så vet jag att vi är många som reagerar.
SvaraRaderaLärarens uppgift är inte enkel, det har den aldrig varit, den blir inte heller enklare med datorer men som jag ser det inte svårare heller, vi har samma uppdrag, samma mål och samma vilja...dvs. att stödja alla elever så att vi får en skola där så många som möjligt kommer igenom och med många goda erfarenheter och kunskaper.
En paneldebatt vore spännande...vi kanske kan göra det lite annorlunda, jag har en idé. Återkommer om den senare.
Allt gott vänner. Tack för era synpunkter
En annorlunda paneldebatt låter spännande. Kanske kunde förverkligas på Framtidens Lärande?!...
SvaraRadera